Ζητήματα ασφαλείας, ενεργειακής διπλωματίας και διπλωματικού τουρισμού για την Εθνικής Άμυνας
Στην Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, την δεύτερη ημέρα της συνεδρίασης, υπήρχε γενικότερο κλίμα συνεννόησης και συνεργασίας μεταξύ των Κοινοβουλευτικών Ομάδων, τόσο κατά την διάρκεια της ψήφισης των τροπολογιών και των άρθρων όσο και κατά την διάρκεια της ανεπίσημης συζήτησης. Για αρχή, συζητήθηκαν τα Άρθρα 3, 4 , 5 ,6 και 7 που αφορούσαν ζητήματα ασφάλειας, άμυνας στον κυβερνοχώρο, ενεργειακής διπλωματίας , τουρισμού ως παράγοντα διπλωματίας, και εκπαιδευτικά προγράμματα πολιτιστικού διακρατικού χαρακτήρα.
Η πρώτη τροπολογία του Άρθρου 3, που αφορά την άμυνα και την ασφάλεια, υπήρξε πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ της Ενωμένης Αριστεράς και των υπόλοιπων παρατάξεων. Η ΕΝΑΡ θεώρησε ότι, σεβόμενη το ιδεολογικό της υπόβαθρο, χρειάζεται να καταψηφίσει την συγκεκριμένη τροπολογία, χαρακτηρίζοντάς την πολεμοχαρή και αντίθετη στα συμφέροντα του λαού, εφόσον δεν προωθεί την ειρήνη μεταξύ των κρατών. Την τροπολογία για την ενίσχυση της θέσης της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ κατέθεσε η Σοσιαλιστική Δύναμη, τονίζοντας πως όποιος την καταψηφίσει βρίσκεται εκτός πραγματικότητας. Η τροπολογία αυτή εγκρίθηκε με 59 ψήφους υπέρ, 18 κατά και 1 παρών.
Αναφορικά με το άρθρο 4 που σχετίζεται με την άμυνα στον κυβερνοχώρο , η τροπολογία που κατατέθηκε από το Εθνικό Κίνημα προέβλεπε την σύσταση μιας υπηρεσίας, υπαγόμενης στη ΓΕΕΘΑ, με στόχο την ενδυνάμωση των αμυντικών μέσων και των συμμαχιών. Η υπουργός Εξωτερικών μιλώντας κατά της τροπολογίας, ξεκαθάρισε πως ο λόγος που θα την καταψηφίσει είναι επειδή εμπλέκεται περισσότερο από ότι θα έπρεπε με ζητήματα ασφάλειας, σε βαθμό που θα ήταν προτιμότερο να συζητηθεί ενώπιον του Υπουργού Άμυνας. Η τροπολογία αυτή βρήκε ουσιαστικά αντίθετο και μεγάλο μέρος των βουλευτών της ΕΝΑΡ και της ΣΔ και πέρασε με οριακή πλειοψηφία 43 ψήφων. Η δεύτερη τροπολογία που κατατέθηκε για το ίδιο άρθρο αφορούσε δομική αλλαγή του σχεδίου νόμου και υπερψηφίστηκε με απόλυτη πλειοψηφία καταδεικνύοντας την αναγκαιότητα ανασύστασης ορισμένων σημείων στο νομοσχέδιο που κατέθεσε η Υπουργός.
Στη συνέχεια, η τροπολογία του άρθρου 5 περί ενεργειακής πολιτικής της χώρας με ταυτόχρονη εξομάλυνση των ελληνορωσικών σχέσεων πέρασε παμψηφεί. Ενδιαφέρουσα είναι η προσέγγιση που δόθηκε στην ψηφοφορία για το άρθρο 6, που αφορά τον τουρισμό ως παράγοντα διπλωματίας. Συγκεκριμένα, η τροπολογία που είχε κατατεθεί για το εν λόγω άρθρο ήταν εκπρόθεσμη και δεν είχε γίνει δεκτή από το προεδρείο, το οποίο ανακοίνωσε πως θα ψηφιζόταν το άρθρο επί της αρχής, ως είχε πριν τις τροπολογίες . Ο Τομεάρχης της Φιλελεύθερης Κίνησης, μιλώντας κατά του άρθρου στο σύνολό του, κάλεσε όλους τους βουλευτές να το καταψηφίσουν σε ένδειξη καλής θέλησης για περαιτέρω διακομματική συνεργασία και να αναδημιουργήσουν από κοινού ένα άλλο άρθρο ως προσθήκη, δεδομένων των καλών προθέσεων. Όντως, η τροπολογία καταψηφίστηκε με μόνο τρεις (3) ψήφους υπέρ.
Η ρήξη του συνολικά καλού κλίματος ήρθε κατά την ψήφιση των τροπολογιών για το άρθρο 7 που αφορά πολιτιστικά εκπαιδευτικά προγράμματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό αντίστοιχα, όπου έγινε φανερή η τήρηση κομματικών γραμμών για πρώτη φορά στην επιτροπή. Χαρακτηριστικά, κατατέθηκαν δύο (2) τροπολογίες από τις δύο συμμαχίες (ΕΝΑΡ-ΣΔ & Φ.Κ.-Εθνικό) με παρόμοιο περιεχόμενο και δομή, σχετικά με την ίδρυση ενός Ινστιτούτου πολιτιστικής διπλωματίας με διακρατικές δραστηριότητες και κατέληξαν να καταψηφιστούν και οι δύο με οριακή μειοψηφία ψήφων υπέρ (39 ψήφοι υπέρ αντί για 40 ψήφους, όπου θα υπερψηφιζόταν η τροπολογία, 50% των βουλευτών +1). Ενδεικτικό της άγονης ουσιαστικά αντιπαράθεσης, είναι πως δεν βρέθηκε κανένας βουλευτής να μιλήσει κατά για κάποια από τις δύο πανομοιότυπες τροπολογίες. Έτσι, το άρθρο 7 καταψηφίστηκε και επί της αρχής.
Ρεπορτάζ: Ευτυχία Σουφλέρη