ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΕΛΛΑΔΑ
Χώρες που έχουν βρεθεί σε ανάλογες οικονομικές κρίσεις όπως η κρίση που αντιμετωπίζει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια κατάφεραν να οικοδομήσουν μια καλύτερη και σταθερότερη οικονομία αναδιαμορφώνοντας το εκπαιδευτικό τους σύστημα.Η Φινλανδία κατά τις αρχές της δεκαετίας του 1990 αντιμετώπισε μια μεγάλη οικονομική κρίση(έχασε το 25% του ΑΕΠ) και επαναπροσδιόρισε την εκπαιδευτική της πολιτική προκειμένου να καταφέρει να επιστρέψει στον διεθνή οικονομικό χάρτη με μια οικονομία ανταγωνιστική και φιλική προς την καινοτομία και τις νέες ιδέες.Σήμερα η Φινλανδία σύμφωνα με τις έρευνες του ΟΟΣΑ αποτελεί χώρα πρότυπο.
Αναμφίβολα οι Έλληνες πολίτες δεν μπορεί να είναι ικανοποιημένοι από το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης.Οφείλουμε σήμερα να αντιμετωπίσουμε τις μεγάλες προκλήσεις της νέας εποχής δίνοντας έμφαση στην πολυπολιτισμικότητα και την απομάκρυνση των όποιων εθνικιστικών κατάλοιπων στα σχολικά προγράμματα.Οφείλουμε να δούμε από μηδενική βάση το θέμα της διδασκαλίας των θρησκευτικών στα σχολεία και μια πιθανή αντικατάσταση τους από ένα μάθημα που θα αφορά όλες τις θρησκείες και τα δόγματα.Είναι ένα από τα αναγκαία βήματα στην προσπάθεια ειρηνικής συνύπαρξης με τους πολίτες άλλων θρησκειών και πολιτισμικών καταβολών.
Σε μια εποχή που η τεχνολογία κυριαρχεί στις περισσότερες δραστηριότητες μας είναι απαραίτητη η εισαγωγή ηλεκτρονικών μέσων στην εκπαίδευση.Να επανεξετάσουμε το ζήτημα του ηλεκτρονικού βιβλίου καθώς αφενός θα εξοικονομήσουμε πόρους που σήμερα κατευθύνονται στην δαπάνη για βιβλία και αφετέρου οι μαθητές θα εξοικειωθούν με την χρήση μέσων που θα κληθούν να χρησιμοποιήσουν κατά την διάρκεια των σπουδών τους.Η χρήση νέων τεχνολογιών θα είναι ένα από τα κριτήρια αξιολόγησης και του διδακτικού προσωπικού,διαδικασία απαραίτητη για την βελτίωση του σχολείου στην Ελλάδα.
Τέλος,χρειάζεται σοβαρή μεταρρυθμιστική προσπάθεια στην αναθεώρηση του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.Το σχολείο δεν είναι δυνατό να αποτελεί ένα μόνιμο εξεταστικό κέντρο.Τον ρόλο αυτό καλείται να αναλάβει η κάθε σχολή ξεχωριστά η οποία θα επιλέγει τα μαθήματα στα οποία θα εξετάζονται οι μαθητές κατά τις πανελλήνιες εξετάσεις.Η συζήτηση πρέπει να στραφεί στο αν η επιλογή αυτή θα είναι μερική ή ολική.Προσωπική μου γνώμη είναι πως εκτός από το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στο οποίο πρέπει να εξετάζονται όλοι οι μαθητές τα υπόλοιπα μαθήματα,όπως και οι συντελεστές βαρύτητας αυτών,πρέπει να επιλέγονται από την κάθε σχολή.Έτσι θα αντιμετωπίσουμε τις στρεβλώσεις που παρατηρούνται στο σημερινό σύστημα εισαγωγής όπου πολλοί μαθητές σπουδάζουν σε σχολές χωρίς να έχουν διδαχθεί ποτέ βασικά μαθήματα της σχολής(στο τμήμα χημείας υπάρχουν φοιτητές από τεχνολογική κατεύθυνση χωρίς να έχουν διδαχθεί χημεία κατεύθυνσης στο Λύκειο!!!)
Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση αποτελεί κρίσιμο στοίχημα για την επόμενη μέρα της Ελλάδας.Δεν αρκούν οι αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αν δεν συνοδευτούν από αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες.Η μάχη μεταξύ των οπαδών της στασιμότητας και της συντήρησης και αυτών που επιθυμούν την βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης θα είναι σκληρή.Εμείς οφείλουμε να συμβάλλουμε ώστε οι επόμενες γενιές μαθητών να έχουν ένα καλύτερο σχολείο.