Οι βουλευτές της ΕΝΑΡ για την Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης: «Μείζον ζήτημα η ηλεκτρονική διακυβέρνηση»
Λίγο πριν την έναρξη της ΣΤ’ Συνόδου του Μοντέλου Βουλής των Ελλήνων, οι βουλευτές της Ενωμένης Αριστεράς της Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, μιλούν για τα εμπόδια υλοποίησης του νομοσχεδίου αλλά και για τις κόκκινες γραμμές που θα θέσουν.
-Ποια είναι τα εμπόδια υλοποίησης που ενδεχομένως θα συναντήσει το νομοσχέδιο σας για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και ποια είναι τα διαφορετικά επίπεδα υλοποίησης του νομοσχεδίου σας; Υπάρχουν κόκκινες γραμμές τις οποίες θα θέσετε ως Κοινοβουλευτική Ομάδα;
-Παναγιώτης Πρινιωτάκης (Τομεάρχης): «Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση αποτελεί μείζον ζήτημα, που επηρέασε τα τελευταία έτη θετικά τόσο την σχέση της ελληνικής κοινωνία με τις νέες τεχνολογίες όσο και την πρόσβαση αυτής στην νέα εποχή. Παρά ταύτα εκφράζουμε έντονες ανησυχίες για το κατά πόσο το εν λόγω νομοσχέδιο θα μπορέσει να συνδυάσει τόσο τα θετικά στοιχεία της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης όσο και να αμβλύνει τα αρνητικά που προκύπτουν από αυτήν, όπως για παράδειγμα το ζήτημα της παραβίασης των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων αλλά και το κρίσιμο ζήτημα των κυβερνοεπιθέσεων και πώς αυτές μπορούν να αντιμετωπιστούν ουσιαστικά. Ακόμη, η ηλεκτρονική ταυτότητα, η κάρτα του πολίτη, και η χρήση του ΑΜΚΑ σε υπηρεσίες άσχετες με την πρόσβαση στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, μας δημιουργούν ερωτηματικά για την χρήση των στοιχείων των πολιτών που κατατίθεται εντός αυτών. Ψηλά στην ατζέντα μας είναι και το θέμα του διαχειριστή και δημιουργού των ηλεκτρονικών συστημάτων. Βεβαίως και η δράση της δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος ως ένα εργαλείο που προστατεύει από κακόβουλες επιθέσεις και διακίνηση παράνομου υλικού εντός του διαδικτυακού χώρου πρέπει να εξεταστεί. Ζήτημα που θέτουμε, επίσης, είναι και το ζήτημα των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και η προστασία της πρώτης κατοικίας. Ζητήματα που ενδέχεται να ανακύψουν κατά την διάρκεια υλοποίησης του νομοσχεδίου είναι η στάση του αρμόδιου υπουργού τόσο ως προς την διαμόρφωση των διατάξεων αυτού όσο και την κατεύθυνση προς την οποία αυτές θα κινούνται. Για εμάς κόκκινες γραμμές, θα είναι η προστασία των θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως κατοχυρώνονται στο Σύνταγμα και η προσπάθεια να μην χαθεί καμία θέση εργασίας τόσο στον δημόσιο όσο κατά αντανάκλαση στον ιδιωτικό τομέα.»
-Ποιοι είναι οι πρακτικοί σας στόχοι και ποια είναι για εσάς η ιδανική απόδοση του νομοσχεδίου για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση; Εκτός από την περίπτωση της Εσθονίας έχετε κάποια άλλη καλή πρακτική ως παράδειγμα;
–Αικατερίνη Ανδρεδάκη: «Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση μπορεί να φέρει πρόοδο στην Ελλάδα όπως και σε άλλες χώρες υπό προϋποθέσεις . Στον δημόσιο τομέα θα βοηθήσει στην καλύτερη οργάνωση του εργατικού δυναμικού και στην καλύτερη διαχείριση των πόρων. Για παράδειγμα η λειτουργιά ψηφιοποιημένου οργανογράμματος σε δημοσιές υπηρεσίες βοήθησε στον έλεγχο του προσωπικού αυτό πρέπει να εφαρμοστεί σε όλες όπως το ΚΕΛΠΝΟ. Παραδείγματα προόδου ως προς την γρηγορότερη και καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών είναι τα ΚΕΠ και το ΤΑΧΙS.net . Όμως υπάρχει ακόμα η έλλειψη ενιαίας μηχανογράφησης και επικοινωνίας μεταξύ των πληροφορικών συστημάτων των νοσοκομείων. Για παράδειγμα το κανάλι του Ελληνικού κοινοβουλίου στο youtube ή η ιστοσελίδα Hellenicparliament.gr προς ενημέρωση των πολιτών. Εκτός αυτών, πρέπει να προστατεύονται τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών. Ένα άλλο ζήτημα είναι πως το κράτος πρέπει να ζητά μόνο όσα δεδομένα χρειάζεται για να εξυπηρετήσει. Πιστεύω ότι το Δημόσιο Μάνατζμεντ μπορεί να βοηθήσει στην βέλτιστη λειτουργία του δημόσιου τομέα, ο οποίος θα εξασφαλίζει στους πολίτες δημόσια αγαθά. Όσον αφορά την Εσθονία, είναι αναγκασμένη πλέον να δαπανά πολλά χρήματα σε ανθρωπίνους πόρους και τεχνολογίες για την προστασία των δεδομένων των πολιτών και αφού τα χρήματα δεν είναι απεριόριστα θα την περιορίσει σε άλλους τομείς της αναπτυξιακής της πολιτικής. Στην περίπτωση αυτή από ότι φαίνεται δεν μειώθηκαν οι θέσεις εργασίας αλλά άλλαξε η κατεύθυνση και άνοιξαν πιο πολλές θέσεις εργασίας σε πληροφορική- τεχνολογίες. Πιστεύω ότι μπορούμε να υιοθετήσουμε νέες τεχνολογίες αλλά μέχρι εκεί που δεν θα είναι τεράστιο το κόστος συντήρησης με ασφάλεια όλων αυτών των ηλεκτρονικών πληροφοριών.»
-Αλεξία Αναγώστου: «Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα παρόλο το χαμηλό ποσοστό χρήσης του Διαδικτύου από τους πολίτες της, έχει αδιαμφισβήτητα επιτελέσει αξιοσημείωτη στροφή προς την χρήση της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης για τις δημόσιες υπηρεσίες. Η χρήση της έχει συμβάλλει στην μείωση της γραφειοκρατίας, παράλληλα όμως έχει προκαλέσει και πολλά προβλήματα στους πολίτες αφού καταπατά ορισμένα ανθρώπινα δικαιώματα και τους καθιστά ευάλωτους στο χώρο του Διαδικτύου τόσο τους ίδιους όσο και τα προσωπικά τους δεδομένα . Έτσι ευελπιστώ ότι με το νομοσχέδιο αυτό θα καταφέρουμε επιτέλους να ξεφύγουμε από αυτόν τον φαύλο κύκλο. Εκτός από την Εσθονία ως παράδειγμα θα μπορούσαμε να αναφέρουμε και την Αυστρία, η οποία είναι από τις κορυφαίες χώρες της Ευρώπης στον τομέα της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Η επιτυχία της οφείλεται στην πολιτική βούληση και στο πρωτοποριακό σύστημα eID που έχει υιοθετήσει. Τέλος, σημαντική της πρωτοπορία αποτελεί η “Κάρτα Πολίτη” με την οποία οι συναλλαγές των πολιτών με το Κράτος γίνονται πλέον με απόλυτη ασφάλεια.»
Ρεπορτάζ: Ευτυχία Σουφλέρη