Οι εντυπώσεις από τη χθεσινή συζήτηση στην επιτροπή Μορφωτικών – Δηλώσεις βουλευτών
Χρυσούλα Δαρδαβέση,
Δημοσιογράφος, Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων,
Η χθεσινή μέρα στην Επιτροπή των Μορφωτικών Υποθέσεων είχε μεγάλο ενδιαφέρον από κάθε άποψη. Υπήρξαν ενδιαφέρουσες συζητήσεις, κρίσιμες τροπολογίες και προσθήκες του νομοσχεδίου, ενώ δεν έλειψαν και οι εντάσεις μεταξύ των βουλευτών των κομμάτων. Σε γενικές γραμμές όλα τα κόμματα έδειξαν να έχουν μείνει ικανοποιημένα από το αποτέλεσμα των δύο τελευταίων ημερών, διατηρώντας, όμως, τις επιφυλάξεις τους για την ψήφιση στην Ολομέλεια, σήμερα.
Η κ. Μπαντέκα, από τη ΦΙ.ΚΙ., δήλωσε, μετά το τέλος των συζητήσεων: “Έχω εκπλαγεί ευχάριστα με τη στάση των κομμάτων. Στην αρχή οι περισσότεροι φάνηκαν αρκετά προσηλωμένοι στην ιδεολογία τους. Όταν, όμως συνειδητοποίησαν ότι η συνεργασία είναι απαραίτητη, τα άλλα κόμματα άφησαν κατά μέρους τις κόκκινες γραμμές τους. Έτσι, καταφέραμε να φτάσουμε σε ένα πολύ ικανοποιητικό αποτέλεσμα. Θεωρώ ότι υπάρχει ακόμα περιθώριο βελτίωσης στο νομοσχέδιο, ειδικά στο ζήτημα των μειονωτικών σχολείων, καθώς πρόκειται για μια πάρα πολύ ευαίσθητη κοινότητα της χώρας.”
Δηλώσεις καταφέραμε να αποσπάσουμε και από τον βουλευτή της ΕΝ.ΑΡ., κ. Τοπιντζή, για την άποψή του σχετικά με την έκβαση των συζητήσεων: “Ως μέλος της ΕΝΑΡ, δεν μπορώ να δηλώσω απόλυτα ικανοποιημένος. Παρ’ όλα αυτά, συμφωνώ στο γεγονός ότι όλοι, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, κάναμε τον κοινοβουλευτικό μας αγώνα, σεβόμενοι την δημοκρατία και τον διάλογο. Στην ολομέλεια οφείλουμε να επιδείξουμε σοβαρότητα, να σκεφτούμε το μέλλον αυτού του τόπου και, ως Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, το μέλλον των παιδιών μας. Υπόσχομαι ότι η ΕΝΑΡ θα ακολουθήσει κατά γράμμα όσα άρθρα συμβάλλουν στη βελτίωση της παιδείας, ενώ θα καταπολεμήσει, με όλες τις δυνάμεις της, τα άρθρα που μας βρίσκουν αντίθετους. Όσον αφορά στα μειονοτικά σχολεία, η ΕΝΑΡ πιστεύει πως δεν τίθεται θέμα μειονότητας – είναι όλοι Έλληνες πολίτες. Εντούτοις, σεβόμαστε τη διαφορετικότητα, τη θρησκευτική ελευθερία. Θα ήθελα να κλείσω με τη φράση του Jean Paul Sartre “ο άνθρωπος είναι οι επιλογές του”. Δεν είμαστε εμείς αυτοί που θα αποφασίσουμε τι θέλει ο καθένας.”
Ακόμη, με προθυμία έκαναν δηλώσεις οι βουλευτές του Ε.Κ. Συγκεκριμένα, ο κ. Ράπτης, αντιπρόεδρος του Ε.Κ., με αφορμή την αναφορά του τομεάρχη της ΕΝ.ΑΡ., κ. Λαγουβάρδου, σε αγωνιστές, δήλωσε ότι “Ο κ. Λαγουβάρδος μάλλον ξεχνά ότι άνθρωποι που κατάγονται από τους δικούς τους ιδεολογικούς κόλπους, διδάσκουν παράνομα τους μαθητές της χώρας ότι τα σκόπια λέγονται Μακεδονία. Δεν μπορούμε να καταλάβουμε για ποιο λόγο επιμένουν οι καθηγητές τους να διδάσκουν ότι η επάνασταση του 21′ ήταν ταξική και όχι εθνική”, ενώ, στο τέλος της ημέρας, προσέθεσε “Θεωρούμε ότι αντιπροσωπεύουμε το έθνος – κράτος των Ελλήνων και αυτό θα υπερασπιζόμαστε, με δημοκρατικό, πάντα, τρόπο, σε αντίθεση με άλλους που ονειρεύονται το βουνό.”
Προκλητική ήταν και η δήλωση του κ. Βερδελή, βουελυτή του Ε.Κ., ο οποίος, με αφορμή την αναφορά του κ. Λαγουβάρδου στο “φακέλωμα” πολιτών, δήλωσε ότι “η αριστερά διαχρονικά υπήρξε η παράταξη του εγκλήματος και της προδοσίας και, όπως και η Τουρκία, δεν έχει ιστορία αλλά έχει ποινικό μητρώο”. Ο κ. Μιχελόγγονας τονίζει: “Όσον αφορά στα μειωνοτικά σχολεία, πέρασε η επικίνδυνη διάταξη για τη διδασκαλία της ισλαμικής αγωγής στα τούρκικα. Επίσης, καταψηφίστηκε το τελευταίο άρθρο του νομοσχεδίου, το οποίο, πραγματικά, πιστεύουμε ότι κατά παράληψη ήταν σε αυτή τη διατύπωση”. Γενικότερα, πάντως ευχαριστημένο δηλώνει το Ε.Κ., παρά τις δυσκολίες και τις εντάσεις, όπως ανέφερε και η κ. Ράμμου, όμως δεν επαναπαύεται, καθώς ακολουθεί και η διαδικασία της ψήφσης στη Ολομέλεια.
Τέλος, σε δηλώσεις προέβη και η κ. Φραγκομιχελάκη, βουλευτής της ΕΝ.ΑΡ., καθώς ο κ. Τελώνης, τομεάρχης του Ε.Κ., την κατηγόρησε πως αποκάλεσε το κόμμα τους “αντιευρωπαϊκό”, κατά τη διάρκεια της συζήτησης για την αυτοαξιολόγηση των σχολείων. Η κ. Φραγκομιχελάκη απαντά: “Εγώ δεν υπονόησα κάτι τέτοιο. Αν αυτοί νιώθουν έτσι, είναι πρόβλημα της παράταξής τους. Τα σχολεία δεν πάσχουν τόσο όσο νομίζουν. Με λίγο καλύτερη χρηματοδότηση και καλύτερα νομοσχέδια από αυτά, που πάνε έναν αιώνα πίσω την παιδέια, τα σχολεία μας θα μπορούσαν να οδηγηθούν στην κορυφή.”