ΣΚΕΨΕΙΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΑΡΧΗΓΩΝ
Στις 21 Μαρτίου διεξήχθη το debate μεταξύ των πολιτικών αρχηγών των τεσσάρων κομμάτων. Οι πολιτικοί αρχηγοί Κωνσταντίνος Ασλανίδης (Εθνικό Μέτωπο, Βασίλης Ξυπολυτάς (Φιλελεύθερη Κίνηση), Γιώργος Κρικρής (Σοσιαλιστική Δύναμη) και Σταύρος Τασιόπουλος (Ενωμένη Αριστερά) συζήτησαν με τον πρωθυπουργό Σωτήρη Μητραλέξη σχετικά με τα νομοσχέδια που έχουν προταθεί από τους υπουργούς της κυβέρνησης. Η συζήτηση επεκτάθηκε γύρω από τα θέματα κάθε επιτροπής ενώ δεν έλειψαν και οι ερωτήσεις από τον έναν πολιτικό αρχηγό στον άλλον. Όσον αφορά την επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων η συζήτηση επικεντρώθηκε στην ύπαρξη του μαθήματος των θρησκευτικών στο ωρολόγιο πρόγραμμα, την αντικατάσταση των πανελλαδικών εξετάσεων με τις «εθνικές εξετάσεις», την ίδρυση σχολείων αριστείας, την αναβάθμιση του θεσμού του Σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Αρχικά ο κύριος Τασιόπουλος (ΕΝ.ΑΡ.) δήλωσε λίγο επιφυλακτικός αν και στο debate δεν του έγινε κάποια συγκεκριμένη ερώτηση επί του συγκεκριμένου θέματος. Όσον αφορά τα σχολεία αριστείας επισήμανε ότι πρόκειται για τα παλιά πειραματικά σχολεία και ότι σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν σχολεία «δυο ταχυτήτων». Είναι μια ευκαιρία ώστε μαθητές με πολύ καλούς βαθμούς να έχουν ουσιαστική παιδεία που να ανταπεξέρχεται στις απαιτήσεις τους και να τους οδηγεί στην επαγγελματική πρόοδο. Με την αντικατάσταση των πανελληνίων εξετάσεων από τις εθνικές εξετάσεις ο πρόεδρος της ΕΝ.ΑΡ. υποστηρίζει ότι με αυτόν τον τρόπο η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα είναι πιο άμεση και πιο δίκαιη για όλους τους μαθητές καθώς οι ίδιες οι σχολές θα θέτουν τα αξιολογικά κριτήρια ένταξης των φοιτητών. Επιβεβαίωσε μάλιστα μέσα από τη συνέντευξη του ότι με αυτό το μέτρο δε θα μπλοκάρουν οι σχολές καθώς θα τεθεί ένα ανώτατο όριο εισαγωγής. Τέλος κρίνει σωστή την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αρκεί να έχει εκπαιδευτικά κριτήρια και όχι οικονομικά ώστε να αποτελεί δικαιολογία για απολύσεις εκπαιδευτικών.
Ο κύριος Κρικρής (Σ.Δ.) επέμεινε ιδιαίτερα στο θέμα της διδασκαλίας του μαθήματος «Ιστορία». Πιο συγκεκριμένα υποστήριξε ότι πρέπει να υπάρχει μια σφαιρικότερη αποτύπωση της ιστορίας και έμφαση και στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια ιστορία. Όσον αφορά τις ουκ ολίγες διδακτικές ώρες των θρησκευτικών δηλώνει αρκετά επιφυλακτικός αφού πλέον όλες οι θρησκείες είναι ίσες και δεν πρέπει να προκαλούμε ακραίες συμπεριφορές καθώς τα σχολεία της σύγχρονης Ελλάδας είναι πολυπολιτισμικά. Κατά τη συνέντευξη που έδωσε έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην ανάγκη ύπαρξης σχολικών ψυχολόγων που θα συμβουλεύουν τους μαθητές για πολλά ζητήματα όπως λόγου χάρη τα ναρκωτικά, ένα πρόβλημα που μαστίζει τις κοινωνίες του σήμερα. Σαφής ήταν επίσης και στάση του απέναντι στο θεσμό του ΣΕΠ. Μάλιστα είπε ότι είναι θετικός στη σύνδεση του Λυκείου με την αγορά εργασίας καθώς ένα τέτοιο μέτρο θα μπορούσε να μειώσει δραματικά την ανεργία. Σχετικά με τα λεγόμενα σχολεία αριστείας ξεκαθάρισε ότι είναι σχολεία για χαρισματικούς μαθητές με αυξημένο δείκτη ευφυΐας. Ωστόσο δήλωσε αρκετά επιφυλακτικός στο συγκεκριμένο θέμα καθώς ένα τέτοιο μέτρο μπορεί να χαρακτηριστεί ελιτίστικο και να οδηγήσει σε γκετοποίηση των μαθητών που φοιτούν σε σχολεία αριστείας από άλλους που δεν φοιτούν εκεί. Όσον αφορά τις πολλές εργασίες που καλούνται οι μαθητές να συγγράψουν η Σοσιαλιστική Δύναμη πιστεύει πως με αυτόν τον τρόπο θα προωθηθεί η όρεξη για εργασία, το δημιουργικό άρθρο ενώ ταυτόχρονα θα αποβληθεί κάθε είδος ανταγωνισμού και τη θέση του θα καταλάβει η συνεργασία μεταξύ των μαθητών. Για τις εθνικές εξετάσεις δήλωσε ότι είναι ένα άρθρο του νομοσχεδίου που θα υποστηρίξει καθώς είναι ένα επιτυχημένο μοντέλο εισαγωγής στην τριτοβάθμια που εφαρμόζεται από πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Τέλος κρίνει απαραίτητη την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ανά 5 έτη ώστε να ελέγχεται η αποδοτικότητά τους. Σκοπός του υπουργείου παιδείας πρέπει να είναι η εισαγωγή της τεχνολογίας στα σχολεία γι’αυτό και είναι αναγκαία τα σεμινάρια πρόσθετης κατάρτισης των καθηγητών, τόνισε.
Ο κύριος Βασίλης Ξυπολυτάς, πρόεδρος της Φιλελεύθερης Κίνησης, στη συνέντευξη που έδωσε ξεκαθάρισε αρχικά ότι όσο «περνάει» από το χέρι του θα προσπαθήσει να περάσει το άρθρο που εισάγει το μάθημα της θρησκειολογίας στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Α Λυκείου. Επίσης τόνισε ότι η Φ.Κ. θα προτείνει και θα επιδιώξει να επεκταθεί ο θεσμός των σχολείων αριστείας καθώς είναι κοινή πεποίθηση των μελών του κόμματος ότι με τον τρόπο αυτό θα γίνει ένα «ξεδιάλυμα» των επιμελών καλών μαθητών από τους λιγότερο επιμελείς. Επιπλέον κρίνουν ως θετικό σημείο του νομοσχεδίου την αναβάθμιση του μαθήματος του ΣΕΠ αφού όσες περισσότερες γνώσεις γύρω από τα επαγγέλματα έχουν οι μαθητές τόσο εύκολη και στοχευμένη θα είναι η επιλογή της καριέρας τους. «Έτσι το σχολείο συνδέεται με την αγορά εργασίας, κάτι το οποίο πιστεύουμε ότι θα μειώσει δραματικά την ανεργία» επεσήμανε ο πρόεδρος της Φ.Κ. σχετικά με τις εθνικές εξετάσεις ο κ. Ξυπολυτάς διατηρεί θετική και δεκτική στάση καθώς είναι πολύ σωστό να απαγκιστρωθεί η δευτεροβάθμια εκπαίδευση από την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο και τα πανεπιστήμια να θέτουν τα απαραίτητα κριτήρια εισαγωγής φοιτητών. Τέλος στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών η θέση της ΦΚ δεν είναι θετική. Τονίζουν ότι θα μπορούσαν να ψηφίσουν και να υποστηρίξουν ένα τέτοιο νομοσχέδιο μόνο αν η αξιολόγηση γίνεται από ανεξάρτητους φορείς ώστε να μην εμπλέκονται πολιτικά και οικονομικά κριτήρια στην αξιολόγηση.
Τελευταία συνέντευξη που πήρα ήταν από τον πρόεδρο του εθνικού κινήματος, κ.Κωνσταντίνο Ασλανίδη. Ο κύριος Ασλανίδης είπε ότι συμφωνεί απόλυτα με τη πλήθος των ωρών του μαθήματος των θρησκευτικών στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Για το περιεχόμενο του μαθήματος το Εθνικό Κίνημα προτείνει την προβολή κυρίως των αξιών του «καλού καγαθου» του «αγαπάτε αλλήλους», την παρουσίαση της χριστιανικής θρησκείας, τη μεταβίβαση διδαχών της Αγίας Γραφής και των πατρικών κειμένων αλλά και τη σχέση του χριστιανισμού με τις άλλες θρησκείες και την επιστήμη. Για το μάθημα της ιστορίας ο κ. Ασλανίδης δήλωσε ότι πρώτα πρέπει να δωθεί ιδιαίτερη έμφαση στην ελληνική ιστορία και αργότερα στη ευρωπαϊκή καθώς «δεν μπορούμε να κατανοήσουμε την ιστορία των άλλων λαών αν πρώτα δεν έχουμε κατανοήσει τη δική μας» και επιπλέον «με τη μελέτη του παρελθόντος μπορούμε μόνο να αποφύγουμε τα ίδια λάθη στο μέλλον». Τόνισε επίσης ότι εξίσου σημαντικοί στόχοι για την διδασκαλία του μαθήματος είναι η ελευθερία του καθηγητή μέσα στην τάξη ώστε να μπορεί να τελειώσει την ύλη (συχνά η ύλη των μαθημάτων της ιστορίας δεν καλύπτεται ολόκληρη) και η μέριμνα να γνωρίσουν οι μαθητές κάθε σχολείου την τοπική ιστορία για να συνδεθούν με τον τόπο τους. Σχετικά με το νομοσχέδιο που προβλέπει την ίδρυση σχολείων αριστείας το Εθνικό κίνημα είναι ενάντια στη δημιουργία τέτοιων σχολείων «δυο ταχυτήτων». Κρίνεται άδικο ένα τέτοιο μέτρο καθώς ορισμένοι μαθητές και κυρίως όσοι ζουν σε μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα Θεσσαλονίκη) έχουν πιο πολλές ευκαιρίες και πιο πολλά ερεθίσματα. Αντιπροτείνει το Εθνικό Κίνημα την αποκέντρωση με τη δημιουργία εσωτερικών «ομίλων» στα σχολεία όπου στους μαθητές με ιδιαίτερες ικανότητες θα δίνονται διαφορετικά ερεθίσματα για να καλλιεργήσουν περαιτέρω το ταλέντο τους. Βέβαια οι μαθητές που θα εντάσσονται σε τέτοιους ομίλους θα παρακολουθούν όλα τα υπόλοιπα μαθήματα, στα οποία δε διαφέρουν από τους συμμαθητές τους, κανονικά με το σώμα της τάξης ώστε να οδηγούνται σε κοινωνική αποξένωση από τους συμμαθητές τους. Η στάση του εθνικού κινήματος στη διεξαγωγή των εθνικών εξετάσεων είναι αρνητική καθώς διαφωνούν τόσο στην ημερομηνία διεξαγωγής (Δεκέμβριος) όσο και στο ότι οι μαθητές δε θα έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα για μια τέτοιου είδους εξέταση. Και εδώ αντιπροτείνουν ένα άλλο μοντέλο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, συμπεριλαμβάνοντας πολλά στοιχεία από το προηγούμενο σύστημα εξετάσεων (πανελλαδικές) διότι πιστεύουν ότι αποτελεί σαφώς πιο αξιοκρατικό σύστημα από αυτό που προτείνεται στο νομοσχέδιο. Όσον αφορά τον ΣΕΠ ο κ.Ασλανίδης τον αντιμετωπίζει ως πολύ σημαντικό θεσμό και ως κλειδί για την καθοδήγηση των μαθητών από τα αρχικά στάδια της εκπαίδευσης τους σχετικά με το τι θα ασχοληθούν στο μέλλον. Για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών επισήμανε ότι πρέπει να βρεθεί ο βέλτιστος τρόπος και αντικειμενικά κριτήρια για να διασφαλιστεί το αδιάφθορο της αξιολόγησης. «Με την επανεκπαίδευση των «ακατάλληλων» διδασκόντων θα επιτύχουμε μια βελτιστοποίηση της διαδικασίας και ένα καλύτερο ισοζύγιο» είπε χαρακτηριστικά. Τέλος τόνισε ιδιαίτερα ότι το εθνικό κίνημα θα προωθήσουν το αρχαιοελληνικό πρότυπο εκπαίδευσης με τα θρησκευτικά να διαμορφώνουν ανθρώπινους χαρακτήρες.
Γενικά εύκολά παρατηρεί κανείς ότι οι απόψεις των τριών κομμάτων είναι παρόμοιες σε ορισμένα σημεία του νομοσχεδίου. Παρόλα αυτά το μάθημα των θρησκευτικών, της ιστορίας όπως και το θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών αναμένεται να ανάψουν τα αίματα στην κοινοβουλευτική συζήτηση.
Άραγε είναι σωστό να υπάρχουν τόσες ώρες θρησκευτικών στα σύγχρονα σχολεία όπου είναι αισθητή και η ύπαρξη μαθητών από άλλες χώρες με διαφορετική θρησκεία; Μήπως αυτό το μέτρο προκαλέσει διαμάχες μεταξύ αλλόθρησκων μαθητών και οδηγήσει σε ευρύτερο ρατσιστικό πρόβλημα; Και αν τα θρησκευτικά επικεντρωθούν στην ηθική και στη φιλοσοφική άποψη τους μήπως είναι επικίνδυνο για την εθνική συνοχή και συνείδηση; Μπορεί η έμφαση που δίνεται στην ευρωπαϊκή ιστορία να αλλοτριώσει τον εθνικό χαρακτήρα ή η υπερβολική προσήλωση στην εθνική ιστορία τείνει να μας μετατρέψει σε κράτος κλεισμένο στο «καβούκι» του και απομονωμένο από γειτονικές χώρες; Τέλος η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αν και κρίνεται από όλους απαραίτητη υπάρχουν διαφορετικές απόψεις για το πώς πρέπει να γίνεται. Θα διασφαλιστεί η αξιοκρατία του θεσμού της αξιολόγησης ή θα εμπλακούν πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια;
Μαρία Καραγιάννη και Άντια Λοτσαρη