Γράφει ο Σταύρος Κουρμπέτης*
Αγαπητοί συνάδερφοι και συμφοιτητές,
Δράττομαι της ευκαιρίας και εκμεταλλεύομαι αυτό το βήμα, με σκοπό να εκφράσω την έντονη δυσφορία μου σχετικά με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Δημοσίας Τάξεως για την τρομοκρατία.
Πρέπει να ομολογήσω πως είμαι αρκετά επιφυλακτικός με το τι στοχεύει ακριβώς. Η επιφύλαξη αυτή περιέργως δεν οφείλεται τόσο σε ιδεολογικούς, αλλά σε λόγους καθαρά διαμορφωμένους από την ελαχιστότατη επαφή που έχω με τον χώρο του Ποινικού δικαίου.
Το πρώτο και θεμελιώδες κενό βρίσκεται στην διατύπωση των αρθ.1, παρ. 2 και αρθ. 2, παρ. 4 του προτεινόμενου 187ΠΚ και τιμωρεί όποιον είναι μέλος (ενεργό ή μη, συμμετέχοντα στην παράνομη πράξη ή μη). Αυτό σημαίνει πως οποιοσδήποτε βρεθεί καταχωρημένος σε μητρώο, κατάλογο, λίστα μιας αποδεδειγμένα εγκληματικής οργάνωσης, είναι αντιμέτωπος με κατηγορία 25 ετών (ισόβια κάθειρξη!). Έχουμε δηλαδή το παράδοξο να μην συμμετέχει κάποιος σε μια πράξη και να βρίσκεται αντιμέτωπος με την εσχάτη των ποινών. Μια τέτοια αλλαγή, με τόσο σοβαρή ποινή δεν βρίσκεται στο πνεύμα του ΠΚ.
Στο αρθ. 1, παρ. 2 βλέπουμε την εισαγωγή μιας βόμβας στα θεμέλια του Ποιν Κωδ. Η συνέργεια (προσοχή άλλο συνέργεια και άλλο συναυτουργία!!!), ακόμα και η απλή, θα τιμωρείται με ποινή ισόβιας κάθειρξης. Σύμφωνα με το Γενικό Ποινικό, συγκεκριμένα, τα 47 ΠΚ+ 83ΠΚ καθορίζουν για το σύνολο των μορφών συνέργειας μειωμένη ποινή. Μια εξαίρεση στην βασική μορφή οργανωμένου εγκλήματος, όπως είναι αυτή του επιχειρείται εδώ , καταλαβαίνουμε όλοι τι μπορεί να προκαλέσει. Ακόμα, η πρακτική δείχνει πως οι «συνεργοί» είναι ο πιο εύκολος κρίκος για να εξασφαλιστούν μαρτυρίες, λόγω και της ευεργετικότερης δράσης του θεσμού των 47, 83 (τα ίδια ισχύουν και για το ΄β εδάφιο του αρθ2,παρ6!!!).
Επιπρόσθετα, και το αρθ. 1, παρ. 4 έχει ενδιαφέρον. Η απειλή ή χρήση βίας δικαστών κλπ. θα επιφέρει …κολασμό ισόβια κάθειρξη. Η προσωπική απειλή ρυθμίζεται ήδη στο ΠΚ και στον ΑΚ , το επί τω έργω μάλιστα είναι θέμα ακριβώς άρθρων του ΠΚ. Βλέπω ίσως και έναν παραλληλισμό με την εξύβριση του ΠτΔ και εθνικών συμβόλων (βλέπε Σ). Δεν θεωρώ πως είναι κακή ιδέα, απλά ίσως να είναι αυστηρή η ισόβια κάθειρξη και εδώ, καθώς στη πράξη οι συμπεριφορές που περιγράφονται οδηγούν τους ανακριτές να τους αντιμετωπίζουν πάντα ως ενεργά μέλη μιας οργάνωσης (και εδώ πράττουν έγκλημα!).
Στο αρθ. 2, παρ. 1 πάλι βλέπουμε την ισόβια κάθειρξη, μα παρατηρούμε και κάτι άλλο. Τυχών θάνατος μας φέρνει σε εφαρμογή του 94; Συρροή; Γιατί υπάρχει αυτό; Στο προηγούμενο εδάφιο βάζει την εσχάτη, 25 έτη, ισόβια ώστε να μην μπορεί καν να βγει νωρίτερα από τη φυλακή. Η κάθειρξη δεν είναι παστίλια, αν βάζεις παντού τέτοια ποινή, την ανώτερη, η συρροή μένει στα χαρτιά… είτε δρας και δεν σκοτώνεις (πχ. απόπειρα), είτε δρας και σκοτώσεις έναν (ένα έννομο αγαθό), είτε φας δέκα (δέκα έννομα αγαθά) ο πραγματικός χρόνος φυλάκισης σε όλες μα όλες τις περιπτώσεις είναι 25 έτη και τέλος. Σας φαίνεται δίκαιο αυτό;;;
Ένα άλλο ζήτημα είναι αυτό του β’ εδαφίου του αρθ. 2, παρ. 4 σχετικά με την μειωμένη ποινή κατά το 83 ΠΚ αν η οργάνωση έχει ως σκοπό ύπαρξης πλημμελήματα. Να ρωτήσω, έχουμε μια οργάνωση για τσαντάκηδες (το 187 δεν αφορά μόνο την τρομοκρατία συνάδερφοι) μικροκλοπές , δηλαδή πλημμέλημα. Το μέλος που προμηθεύει με παράνομους λοστούς, όπλα την οργάνωση για τους στόχους της, δεν θα τιμωρηθεί με το συγκεκριμένο έγκλημα του ΠΚ που πιθανόν να επιφέρει βαρύτερη ποινή και θα εφαρμοστεί εδώ μια απαλλαγή λόγω αυτού του άρθρου;;; Ναι αν ψηφιστεί ως έχει, αλλιώς φεύγουμε εντελώς από τον μηχανισμό της οργάνωσης και οδηγούμαστε σε ατομική ευθύνη ή αυτουργίες/συνέργειες!
Στο αρθ. 2, παρ. 6 γίνεται μια εξομοίωση των ατόμων με τα μέλη της οργάνωσης βάσει της ποινικής μεταχείρισης που θα λαμβάνουν, δηλαδή την ισόβια κάθειρξη! Να ρωτήσω τι θα συμβεί αν η οργάνωση είχε ως σκοπό πλημμελήματα (όπως ανέφερε μια άλλη προηγούμενη υποψήφια αλλαγή); Ακριβώς! Τα μέλη, οι δράστες θα έχουν ποινή ελαττωμένη της ισόβιας (!), αλλά ο τρίτος που δεν έχει καμία σχέση με τους σκοπούς της θα τιμωρηθεί με την εσχάτη των ποινών!!!
Το τεράστιας νομικής και πολιτικής σημασίας θέμα της κατάργησης των παρ 2, 3, 4 του άρθρου 187Β ΠΚ. Με έκπληξή μου, παρατηρώ πως η Κυβέρνηση εδώ τα βάζει με ολόκληρη την Διεθνή Κοινότητα! Σας παραπέμπω να τα διαβάσετε, θα με καταλάβετε άμεσα. Η παρ. 2 είναι η διάταξη πως δίδει άμεσο, κίνητρο σε κάποιο μέλος να «καρφώσει» την λειτουργία μιας οργάνωσης. Για ποιο λόγο να εκλείψει αυτή η διάταξη; Οι παράγραφοι 3, 4 αφορούν μέτρα προσωρινής παύσης νομικών προβλημάτων αλλοδαπών και εκδιδομένων ώστε να συνδράμουν στην εξιχνίαση μιας οργάνωσης! Εδώ υπάρχουν διεθνείς συνθήκες, από της Γενεύης για τα δικαιώματα μεταναστών μέχρι Συνθήκες ΕΕ και μια κατάργηση θα μας έφερνε αντιμέτωπους με κάθε κράτος συμβαλλόμενο, ακόμα και με την ίδια την Ένωση. Αν η Κυβέρνηση θαρρεί πως έχει τα χρήματα για μια τέτοια υπαναχώρηση και για τις κυρώσεις από το ΔΕΚ, μήπως λέω να τα διοχετεύσει στην μη απόλυση δημοσίων υπαλλήλων;
Η προσθήκη του 187Γ ΠΚ!
Το αρθ. 4, παρ.1, 2. Τι να πρωτοπεί κανείς; Ποινικοποίηση φρονημάτων, καταπάτηση ελεύθερης βούλησης, συνεταιρίζεσθαι, της αρχής «καμία ποινή, δίχως έγκλημα». Είναι δυνατόν να γυρίσουμε 40 χρόνια πίσω; Το ίδιο και για το αρθ 5 για την πλήρη στέρηση de facto και de jure των πολιτικών δικαιωμάτων!
Τα αρθ 6-9 δεν έχουν σχέση ουδεμία με την φύση του ΠΚ, δέχομαι όμως το επιχείρημα έλλειψης χρόνου για να κατατεθεί ένα άλλο νομοσχέδιο.
Το άρθο 10 για την δημιουργία φυλακών με απασχολεί ιδεολογικά γιατί η κράτηση ατόμων μακριά από τα αστικά κέντρα θυμίζει άλλες Εποχές!
Το αρθ11, παρ 2 μας λέει κάτι το πρωτοφανές!!! Τα Α.Σ.ΔΙ.Τ. θα βρίσκονται μέσα στις διαδηλώσεις και θα έχουν δικαίωμα από το νόμο να ασκήσουν βία;; Τι σχέση έχει μια ομάδα αντιτρομοκρατίας με τις διαδηλώσεις; Ουδεμία! Εδώ πάλι φαίνεται πως στόχος της Κυβέρνησης είναι κάτι άλλο από αυτό που φαίνεται.
Για το αρθ 12, παρ. 1 σχετικά με το ΚΡΟΝΟΣ, είναι κατανοητή η προσπάθεια της κυβέρνησης να εναρμονιστεί με την Ευρώπη (αν και πριν μας έδωσε άλλη εντύπωση). Η περίπτωση όμως του παρ5 περιπτ4 για την εγκατάσταση συστημάτων κοντά στα γραφεία κομμάτων δείχνει πως η Κυβέρνηση έχει μικρή μνήμη.
Η παρ6 για το Zeppelin θα πρέπει να ανησυχήσει όλους μας για την ασφάλεια της ιδιωτικής μας σφαίρας.
Τέλος , θα ήθελα να ευχηθώ σε όλους καλό έργο και μεγάλη προσοχή σε αυτά που θα κάνουμε!
Με εκτίμηση,
O Σταύρος Κουρμπέτης είναι Βουλευτής ΕN.ΑΡ., Επιτροπή Δημ. Τάξης , φοιτητής νομικής ΑΠΘ