ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΜΙΣΘΟΙ : ΠΙΟ ΚΑΤΩΤΑΤΟΙ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ!
Το Σάββατο 23/2 είδε το φως της δημοσιότητας το νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών, αποτελούμενο από 6 άρθρα, σχετικά με τη ρύθμιση του κατώτατου ορίου μισθών, την απομάκρυνση δημοσίων υπαλλήλων, την αποκρατικοποίηση ΔΕΚΟ και τους συντελεστές φορολογίας. Σε γενικές γραμμές, το νομοσχέδιο είναι αρκετά ρηξικέλευθο. Ας πάρουμε τα πράγματα, όμως, από την αρχή:
Μας πέφτουν τα μαλλιά διαβάζοντας πως το υπουργείο προτείνει την μείωση του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου κατά 15% για τους άνω των 25 ετών και κατά 10% για τους κάτω των 25. Μια ερώτηση προς το αγαπητό υπουργείο: Υπάρχουν πολλοί κάτω των 25 που εργάζονται; Επίσης, θα θέλαμε πολύ να μάθουμε πού ακριβώς στηρίζεται αυτή η πρόταση ή πού θα ήθελαν να φτάσει το βιοτικό επίπεδο της χώρας. Εάν το αγαπητό υπουργείο στοχεύει στη δημιουργία ενός ευρύτερου εργατικού δυναμικού άνω των 25 το οποίο θα απασχολείται σε 3 δουλειές ταυτόχρονα για να βγάλει τα προς το ζην, το πετυχαίνει. Εάν επίσης θεωρεί πως οι κάτω των 25 νέοι εργάζονται για να βγάλουν λεφτά για τις τσίχλες της εβδομάδας, καλώς πράττει με το εν λόγω άρθρο. Είμαστε σίγουροι πως ο λαός θα δεχτεί τη συγκεκριμένη πρόταση χωρίς καμία αντίδραση καθώς ο ανθρωπιστικός της χαρακτήρας είναι εμφανής (και συγκινητικός το δίχως άλλο). Το επόμενο είναι να μιμηθούμε τη Γεωργία και να εισάγουμε “Θέσεις εργασίας έναντι πληρωμής”.
Στο δεύτερο άρθρο, συνεχίζοντας, προτείνεται η απογραφή των δημοσίων υπαλλήλων –αυτή τη φορά ας ελπίσουμε να ολοκληρωθεί- και μάλιστα ως ειδική κατηγορία θα απογραφούν όσοι διορίστηκαν παράνομα και εκτός ΑΣΕΠ. Οι συγκεκριμένοι θα τεθούν αμέσως σε διαθεσιμότητα. Το ερώτημα που τίθεται, βέβαια, είναι με ποιον τρόπο θα εξακριβωθεί ποιοι είναι αυτοί που δεν διορίστηκαν βάσει νομοθεσίας και ακόμη πιο σημαντικό τι θα γίνει με αυτούς που τους διόρισαν κατά αυθαίρετη βούληση; Μετά την απογραφή των νόμιμων δημοσίων υπαλλήλων θα γίνει και αξιολόγηση, ενώ όσοι περισσεύουν θα τεθούν και αυτοί σε διαθεσιμότητα. Ωστόσο, σε κενές οργανικές θέσεις –ποιες είναι αυτές και πού υπάρχουν;- θα μεταφερθούν -με ποια κριτήρια άραγε;- όσοι μπορούν.
Στα συν του νομοσχεδίου εντάσσεται και η πρόταση για την αποκρατικοποίηση τριών ΔΕΚΟ: Ο.Σ.Ε., Η.Σ.Α.Π. και Ε.Θ.Ε.Λ. Αξίζει να σημειωθεί πως το 2012 για πρώτη φορά ο Ο.Σ.Ε. βρέθηκε να έχει κέρδος. Ελλοχεύει βέβαια και ο κίνδυνος για ξεπούλημα των εταιρειών, τη στιγμή που δείχνουν τα πρώτα σημάδια εξορθολογισμού στη διαχείριση τους.
Σχετικά με τη φορολογία, διακρίνεται μια πλήρης αναμόρφωση. Πιο συγκεκριμένα, αρκετά ελαστική φέρεται να είναι η πολιτική για τους χαμηλοεισοδηματίες: καμία φορολόγηση για τους μη μισθωτούς με εισόδημα μέχρι 10000€, ενώ για μισθωτούς και συνταξιούχους η μηδενική φορολόγηση ισχύει στα εισοδήματα μέχρι 8000€. Ταυτόχρονα, καμία φορολόγηση δεν υφίστανται και οι πολύτεκνοι (με 4 τέκνα και άνω) και εισόδημα κάτω των 50000€, ενώ καταργείται και το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας για όσα φυσικά πρόσωπα έχουν εισόδημα κάτω των 10.000 ευρώ και κατοικία κάτω των 80τ.μ. Παράλληλα, παρατηρείται ομαδοποίηση των υψηλών εισοδημάτων και φυσικά υψηλή φορολόγηση: για τους μη μισθωτούς και τους ελεύθερους επαγγελματίες με εισόδημα πάνω από 50000€ η φορολόγηση αγγίζει το 49%, ενώ για την ίδια ομάδα μισθωτών και συνταξιούχων το ποσοστό αυτό φτάνει το 47%. Σαν να λέμε πως ένας καλά αμειβόμενος ιδιωτικός υπάλληλος εξισώνεται με έναν εφοπλιστή…
Κάνοντας, λοιπόν, έναν απολογισμό των όσων διαβάσαμε σε αυτό το νομοσχέδιο, εξαιρώντας την παράλογη μείωση του κατώτατου μισθού, ελπίζουμε να ψηφιστούν τα άρθρα που θα βοηθήσουν στην εξυγίανση και αναδιάρθρωση της οικονομίας της χώρας.
της Μάρθας Οστιούνη
Πρόκειται για απαράδεκτο και ειρωνικό δημοσίευμα. Τα εύκολα συμπεράσματα επι του νομοσχεδίου οδηγούν σε επικίνδυνες και λαϊκίστικες γενικεύσης. Καλό θα ήταν να ακούσετε πρώτα την επιχειρηματολογία μου και μετά να με αντικρούσετε. Άκουσον μεν , πάταξον δε.
γενικεύσεις*
Κακαουνακη, εσυ;