ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
! ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΤΕΒΑΣΕΤΕ ΤΟ ΑΥΘΕΝΤΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΔΩ !
Άρθρο 1
“Επέκταση και καθορισμός ορίων της Αιγιαλίτιδας Ζώνης”
1. Κηρύσσεται Αιγιαλίτιδα Ζώνη (ΑΖ) με εύρος 12 (δώδεκα) ναυτικά μίλια, και εξωτερικό όριό της τη γραμμή που σχηματίζεται από τα σημεία που βρίσκονται σε τόση απόσταση από το πλησιέστερο σημείο των γραμμών βάσης, όσο είναι το εύρος της ΑΖ.
ΕΝΑΡ: Διατήρηση ΑΖ με εύρος 6 ναυτικά μίλια.
2. Σε περίπτωση έλλειψης συμφωνίας οριοθέτησης με γειτονικό Κράτος οι ακτές του οποίου είναι παρακείμενες ή αντικείμενες με τις ελληνικές ακτές, το εξωτερικό όριο της ΑΖ είναι η μέση γραμμή, κάθε σημείο της οποίας απέχει ίση απόσταση από τα εγγύτερα σημεία των γραμμών βάσης (τόσο ηπειρωτικών όσο και νησιωτικών) από τις οποίες υπολογίζεται το εύρος της ΑΖ.
ΕΘΝΚ: 3. Αναθεώρηση των γραμμών βάσεων και υιοθέτηση του συστήματος της ευθείας γραμμής βάσης.
Άρθρο 2 **
“Δικαιώματα και υποχρεώσεις της Ελλάδας στην Αιγιαλίτιδα Ζώνη (ΑΖ) σύμφωνα με τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας που κυρώθηκε με τον Ν. 2321/1995”
1. Στην ΑΖ η Ελλάδα ασκεί πλήρη κυριαρχία σύμφωνα με τις διατάξεις της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας.
2. Σε περίπτωση που πολεμικό πλοίο άλλου κράτους αμφισβητήσει την κυριαρχία της Ελλάδας στην ανακηρυχθείσα ΑΖ, η ελληνική κυβέρνηση εξουσιοδοτείται να αναλάβει κάθε αναγκαίο μέτρο για την άρση της αμφισβήτησης.
ΕΘΝΚ: Σε περίπτωση … εξουσιοδοτείται έπειτα από Υπουργικό Συμβούλιο προεδρευόμενο από τον Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, να αναλάβει κάθε αναγκαίο μέτρο, αφού πρώτα λάβει γνωμοδότηση από το αρμόδιο όργανο του ΓΕΣ, για την άρση της αμφισβήτησης.
Α) O όρος αναγκαίο μέτρο περιλαμβάνει κατά σειρά τα παρακάτω:
1. Προειδοποίηση ότι το πολεμικό πλοίο έχει παραβιάσει ελληνική εδαφική κυριαρχία
2. Εφαρμογή του δικαιώματος υποχρεωτικής επίβλεψης
3. Προειδοποίηση για βολή
4. Ρίψη προειδοποιητικής βολής με στόχο την ανακοπή της πορείας του.
Β) Η μη συμμόρφωση στα παραπάνω θα λογίζεται ως πράξη ένοπλης επίθεσης και ως αναγκαίο μέτρο θα ορίζεται κάθε πράξη νόμιμης άμυνας, όπως ορίζεται από το Άρθρο 51 του Χ.ΗΕ, προς υπεράσπιση της εθνικής κυριαρχίας.
3. Οι ελληνικές λιμενικές αρχές, εκδίδουν ειδική άδεια για την αβλαβή διέλευση οποιουδήποτε πλοίου, πολεμικού ή εμπορικού, στην ΑΖ.
ΕΝΑΡ: Διατήρηση του παρόντως καθεστώτος βασιζόμενου στις αρχές του Δικαίου της Θαλλασσας (Σύμβαση 1982), όπου για την αβλαβή διέλευση δεν χρειάζεται άδεια από τις λιμενικές αρχές.
ΦΙΛΚ: 3: Τα εμπορικά πλοία διέρχονται από την ΑΖ βάσει των κανόνων της αβλαβούς διέλευσης.
4: Οι ελληνικές λιμενικές αρχές εκδίδουν ειδική άδεια για την αβλαβή διέλευση οποιοδήποτε πολεμικού πλοίου στην ΑΖ.
ΣΚ: Οι ελληνικές λιμενικές αρχές εκδίδουν ειδική άδεια για την αβλαβή διέλευση πολεμικών πλοίων στην ΑΖ, σύμφωνα με το άρθρο 18 παράγραφοι (1) και (2) της Σύμβασης του Δικαίου της Θάλασσας του 1982.
ΕΘΝΚ: Α) Οι ελληνικές λιμενικές αρχές, εκδίδουν ειδική άδεια βάσει των προϋποθέσεων που ορίζει το διεθνές δίκαιο, για την αβλαβή διέλευση οποιουδήποτε εμπορικού πλοίου, στην ΑΖ.
Β) Ως προς την αβλαβή διέλευση των πολεμικών πλοίων, πέραν της ειδικής άδειας, θα ισχύει το Συμβατικό και Εθιμικό Δίκαιο της Θάλασσας και η αρχή της αμοιβαιότητας μεταξύ της Ελλάδας και του Κράτους της Σημαίας του πολεμικού πλοίου.
Άρθρο 3
“Κήρυξη και καθορισμός ορίων της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης”
1. Κηρύσσεται Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ), το εξωτερικό όριο της οποίας εκτείνεται σε απόσταση 200 (διακοσίων) ναυτικών μιλίων από τις γραμμές βάσης από τις οποίες υπολογίζεται το εύρος της ΑΖ.
2. Σε περίπτωση έλλειψης συμφωνίας οριοθέτησης με γειτονικό Κράτος οι ακτές του οποίου είναι παρακείμενες ή αντικείμενες με τις ελληνικές ακτές, το εξωτερικό όριο της ΑΟΖ είναι η μέση γραμμή, κάθε σημείο της οποίας απέχει ίση απόσταση από τα εγγύτερα σημεία των γραμμών βάσης (τόσο ηπειρωτικών όσο και νησιωτικών) από τις οποίες υπολογίζεται το εύρος της ΑΟΖ.
ΣΚ: Σε περίπτωση … μέση γραμμή όσον αφορά τα Δωδεκάνησα, την Βόρεια Κέρκυρα και την Στρογγύλη, ενώ όσον αφορά στο Καστελόριζο και στο Βορειοανατολικό Αιγαίο το εξωτερικό όριο της ΑΟΖ είναι η μέση γραμμή εφόσον όμως οι αποστάσεις το επιτρέπουν. Ειδικότερα για το Καστελόριζο πρέπει να υιοθετηθεί οριοθέτηση που καθιστά δυνατή την επαφή της ελληνικής με την κυπριακή ΑΟΖ.
3. Τα ακριβή όρια της ΑΟΖ θα γνωστοποιούνται με νομοθετική εξουσιοδότηση. Για τον καθορισμό της ΑΟΖ, η Ελλάδα θα λάβει υπόψη τις ηπειρωτικές και νησιωτικές γραμμές βάσης σύμφωνα με τις διατάξεις της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας.
4. Εντείνονται οι διαβουλεύσεις με τις γειτονικές χώρες για την άμεση οριοθέτηση της ΑΟΖ σύμφωνα με τις διατάξεις της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας. Συγκεκριμένα προβλέπεται:
α) αναφορικά με τη Λιβύη, άμεση ολοκλήρωση των συζητήσεων. Η Ελλάδα μπορεί να συμφωνήσει σε ελάχιστα μικρότερη ΑΟΖ απ’ ο,τι με βάση την αρχή της μέσης γραμμής, προκειμένου να ανταποκριθεί στα αιτήματα της Λιβύης.
β) αναφορικά με την Αίγυπτο, διευκρίνιση πως σύμφωνα με τη Συνθήκη για το Δίκαιο της Θάλασσας τα νησιά έχουν δική τους ΑΟΖ κι έτσι συζήτηση επί της βάσης αυτής.
γ) αναφορικά με την Τουρκία, έναρξη των συνομιλιών, που αν αποτύχουν, το θέμα θα παραπεμφθεί στην αρμοδιότητα του Διεθνούς Δικαστηρίου Δικαιοσύνης.
ΣΚ: α) αναφορικά με τη Λιβύη αποκλειστική ανακήρυξη ΑΟΖ στον κόλπο της Σύρτης ώστε να δοθεί πλήρης ΑΟΖ στο νησί της Γαύδου.
γ) διαπραγματεύσεις με την Αλβανία και την Ιταλία για την οριοθέτηση ΑΟΖ στην Αδριατική καθώς και με την Κύπρο για την χάραξη εφαπτόμενων ΑΟΖ.
δ) έναρξη συνομιλιών με την Τουρκία μόνο κατόπιν επιτυχούς ολοκλήρωσης των συνομιλιών με τις χώρες που αναφέρονται στα εδάφια α, β, γ.
ΕΝΑΡ: (add) δ) έναρξη διαβουλεύσεων με την Ιταλία στην βάση της υπάρχουσας συμφωνίας για την υφαλοκρήπίδα και με την Αλβανία για συμφωνία οριοθέτησης της ΑΟΖ.
ΦΙΛΚ: α) αναφορικά…της Λιβύης. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα παραχωρεί πλήρη ΑΟΖ στον κόλπο της Σύρτης στη Λιβύη εφόσον η Λιβύη αναγνωρίσει ΑΟΖ στη Γαύδο.
γ) αναφορικά…του Διεθνούς Δικαστηρίου για το Δίκαιο της Θάλασσας.
ΕΘΝΚ: Εντείνονται οι διαβουλεύσεις με τη Λιβύη και την Αίγυπτο για την άμεση οριοθέτηση της ΑΟΖ σύμφωνα με τις διατάξεις της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας.
ΕΘΝΚ: (add) 5. Αναφορικά με την Τουρκία, έναρξη των συνομιλιών για τον καθορισμό του εξωτερικού ορίου της ελληνικής ΑΟΖ , που αν αποτύχουν, το θέμα θα παραπεμφθεί στην αρμοδιότητα του Διεθνούς Δικαστηρίου Δικαιοσύνης. Σε περίπτωση άρνησης της Τουρκίας να υπογράψει το απαραίτητο συνυποσχετικό, η ελληνική κυβέρνηση εξουσιοδοτείται να οριοθετήσει μονομερώς το εξωτερικό όριο της ΑΟΖ και να λάβει κάθε αναγκαίο μέτρο για την υπεράσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων επί αυτής, σύμφωνα με τη Σύμβαση του Δικαίου της Θάλασσας και το Διεθνές Εθιμικό Δίκαιο.
Άρθρο 4
“Δικαιώματα και υποχρεώσεις της Ελλάδος στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη”
1. Στην ΑΟΖ, η Ελλάδα ασκεί κυριαρχικά δικαιώματα που αποσκοπούν στην εξερεύνηση, εκμετάλλευση, διατήρηση και διαχείριση των φυσικών πόρων, ζωντανών ή μη, των υπερκειμένων του βυθού της θάλασσας υδάτων, του βυθού της θάλασσας και του υπεδάφους αυτού, ως επίσης και με άλλες δραστηριότητες για την οικονομική εκμετάλλευση και εξερεύνηση της ζώνης, όπως η παραγωγή ενέργειας.
ΕΝΑΡ: … ενέργειας, λαμβάνοντας πάντα σοβαρά υπόψιν της το οποιοδήποτε περιβαλλοντικό κόστος τοιαύτων δραστηριοτήτων και μεριμνώντας για την διατήρηση του φυσικού κάλλους της χώρας.
2. Η Ελλάδα επιτρέπει στα περίκλειστα και φυσικώς μειονεκτούντα κράτη, όπως η ΠΓΔΜ και η Βουλγαρία, να εκμεταλλεύονται κατόπιν άδειας των αρμόδιων ελληνικών αρχών, τα αλιεύματα που περισσεύουν, καθώς και να απολαμβάνουν προνομιακή μεταχείριση στο λιμένα της Θεσσαλονίκης με σκοπό τη διευκόλυνση του διαμετακομιστικού τους εμπορίου.
ΣΚ: Η Ελλάδα … εμπορίου, παράλληλα με τη διευθέτηση πολιτικών και οικονομικών ζητημάτων σε αποκλειστική συνάφεια με τα περίκλειστα και φυσικώς μειονεκτούντα κρατη, ορισθέντα με υπουργική απόφαση.
ΕΘΝΚ: Η Ελλάδα … που περισσεύουν.
ΕΝΑΡ: (add) 3. Επιδίωξη συνεργασίας υπό τις μορφές συμβάσεων έργου ή leasing με ιδιωτικές, εγχώριες ή διεθνείς εταιρίες για τη διεξαγωγή ερευνών και την κατασκευή υποδομών εκμετάλλευσης του εγχώριου ορυκτού πλούτου. Τα αποκομισθέντα κέρδη θα διατίθενται σε ελλειμματικούς δημόσιους φορείς. Τίθεται πλαφόν 10% επι του συνόλου των καθαρών κερδών που θα προκύψουν από την εν λόγω διαδικασία εκμετάλλευσης, τα οποία δύναται να παρακρατώνται απο τις αρμόδιες ιδιωτικές εταιρίες.
ΕΘΝΚ: (add) 3. Τα δικαιώματα των περίκλειστων και φυσικώς μειονεκτούντων κρατών καθώς και το όριο πλεονασμού των αλιευμάτων καθορίζονται από την ελληνική κυβέρνηση, έπειτα από γνωμοδότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας, σύμφωνα με την παράγραφο 3, Αρ 58 της σύμβασης του δικαίου της Θάλασσας.
Άρθρο 5
“Διατήρηση των ζωντανών πόρων”
Με νομοθετική εξουσιοδότηση καθορίζεται από τα συναρμόδια Υπουργεία ο επιτρεπτός όγκος και τα είδη αλιεύματος των ζωντανών πόρων στην ΑΟΖ.
Άρθρο 6
“Αντιμετώπιση των τουρκικών εναέριων προκλήσεων”
1. Ο εθνικός εναέριος χώρος παραμένει στα 10 (δέκα) ναυτικά μίλια.
ΦΙΛΚ / ΣΚ / ΕΘΝΚ: Ο εθνικός εναέριος χώρος επεκτείνεται στα 12 (δώδεκα) ναυτικά μίλια.
2. Η Ελλάδα αναχαιτίζει άμεσα οποιαδήποτε εισβολή αεροσκάφους στον εθνικό εναέριο χώρο ή στο FIR Αθηνών, αν δεν έχει κατατεθεί στις αρμόδιες ελληνικές αρχές σχέδιο πτήσης, τουλάχιστον 60 (εξήντα) λεπτά πριν την προβλεπόμενη ώρα πτήσης.
ΕΘΝΚ: Οποιοδήποτε αεροσκάφος πρόκειται να εισέρθει στον εθνικό εναέριο χώρο υποχρεούται να καταθέσει σχέδιο πτήσης 60 λεπτά πριν την είσοδο του στο FIR Αθηνών ή στον εθνικό εναέριο χώρο.
3. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, η Ελλάδα ενημερώνει τις αρμόδιες διεθνείς αρχές και οργανισμούς και προβαίνει στις σχετικές καταγγελίες.
ΕΘΝΚ: Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με την παράγραφο 2 του άρθρου 6 το αεροσκάφος θεωρείται ότι εισέβαλε παράνομα στον εθνικό εναέριο χώρο, αναχαιτίζεται άμεσα και ο Υπουργός Εξωτερικών προβαίνει στις σχετικές καταγγελίες στις αρμόδιες διεθνείς αρχές και οργανισμούς.
4. Σε περίπτωση συστηματικής παραβίασης του εθνικού εναερίου χώρου και του FIR Αθηνών, η Ελλάδα προβαίνει σε διαβουλεύσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), ώστε να ληφθούν μέτρα προστασίας των συνόρων της ΕΕ. Πιο συγκεκριμένα, η Ελλάδα προτείνει:
α) σε πρώτο επίπεδο πολιτική αντιμέτρων που θα έχει το χαρακτήρα διακοπής (μερικής ή και ολικής) των διπλωματικών και οικονομικών σχέσεων και
β) σε δεύτερο επίπεδο, δημιουργία ομάδας διαπραγμάτευσης με σκοπό την εκπόνηση και την κατάθεση στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα σχεδίου συγκρότησης ευρωπαϊκής δύναμης ταχείας αντίδρασης, με σκοπό την πρόληψη συγκρούσεων και την διατήρηση της ειρήνης.
ΣΚ/ ΦΙΛΚ: …προτείνει:
α) σε πρώτο επίπεδο, δημιουργία ομάδας διαπραγμάτευσης με σκοπό την εκπόνηση και την κατάθεση στα αρμόδια ευρωπαικά όργανα σχεδίου συγκρότησης ευρωπαικής δύναμης ταχείας αντίδρασης, με σκοπό την πρόληψη συγκρούσεων και την διατήρηση της ειρήνης.
β) σε δεύτερο επίπεδο την απαίτηση παρέμβασης του ΝΑΤΟ με συστάσεις συμμόρφωσης προς την Τουρκική πλευρά.
β) σε δεύτερο επίπεδο, πολιτική αντιμέτρων που θα έχει το χαρακτήρα διακοπής (μερικής ή ολικής) των διπλωματικών και οικονομικών σχέσεων.
ΕΘΝΚ: γ) σε τρίτο επίπεδο συγκρότηση και κατάθεση σχεδίου για την αντιμετώπιση των τουρκικών παραβιάσεων στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Άμυνας. (επιχείρημα παρ.17 του προοιμίου της κοινής πράξης 2004/551/ΚΕΕΠΑ)
ΕΘΝΚ: Σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων παραβιάσεων του εθνικού εναέριου χώρου ή του FIR Αθηνών, η Ελλάδα αποστέλλει τελεσίγραφο στην τούρκικη κυβέρνηση με αίτημα την άμεση άρση των παραβιάσεων και προβαίνει σε διαβουλεύσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση(ΕΕ), ώστε να ληφθούν άμεσα μέτρα προστασίας των συνόρων της Ε.Ε
α) …
ΕΝΑΡ: …προτείνει:
α) σε πρώτο επίπεδο τη δημιουργία ομάδας διαπραγματεύσης με σκοπό την παραγωγή και τη διατήρηση της ειρήνης.
β) σε δεύτερο επίπεδο την ενεργή πολιτική αντιμετώπιση που θα λάβει χαρακτήρα μερικής ή ολικής διακοπής των διμερών διπλωματικών σχέσεων στα πλαίσια της νόμιμης άμυνας· Συμπεριλαμβανομένων, αλλά μη περιοριζόμενοι σε αυτά, μέτρων όπως η καταγγελία διμερών συμφωνιών και η ανάκληση Ελλήνων πρέσβεων και προξένων στη γείτονα.
ΕΝΑΡ: (add) 5. Εκτίμηση αξίας των εξοπλιστικών υποδομών από το Γενικό Λογιστήριο του κράτους. Ορίζεται μέγιστο πλαφόν αξίας 10 δισεκατομμύρια ευρώ. Αν η αξία υπερβαίνει το πλαφόν επιβάλλεται μείωση 10% των ετήσιων δαπανών που προβλέπονται από τον προυπολογισμό για την αγορά οπλικών συστημάτων
ΕΘΝΚ: (add) 5. Σε περίπτωση συνεχών, συστηματικών παραβιάσεων και επίμονης άρνησης της τουρκικής κυβέρνησης να άρει τις παραβιάσεις, οι τελευταίες θα λογίζονται ως πράξεις επιθέσεις και η ελληνική κυβέρνηση υποχρεούται να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα άμυνας.
ΕΘΝΚ: (add) 6. Οι παραβιάσεις διακρίνονται σε (α) επαναλαμβανόμενες και (β) συστηματικές με βάση την συχνότητα τους, των αριθμών των αεροσκαφών, το είδος των αεροσκαφών , την πορεία που ακολουθούν εντός του εθνικού εναέριου χώρου και στην ανταπόκριση τους στις εκκλήσεις για συμμόρφωση από την ελληνική πολεμική αεροπορία.
ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ
ΕΝΑΡ: Άρθρο 7
Ανάληψη πρωτοβουλίας με σκοπό τη συγκρότηση ομάδας για τη συνεργασία μεταξύ των Μεσογειακών χωρών ακόμα και στα πλαίσια την “Ένωσης για τη Μεσόγειο” που αποσκοπεί στη καλύτερη και ειρηνικότερη συνεργασία σχετικά με την εφαρμογή του Δικαίου της Θάλλασσας στη Μεσόγειο και τον σεβασμό των διεθνών αρχών για τη ναυσιπλοΐα, το περιβάλλον και την εκμετάλλευση των θαλάσσιων πόρων
ΦΙΛΚ: Άρθρο 7
Η Ελλάδα θα προχωράει, μετά την κήρυξη της ΑΟΖ, σε προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού υπό την αιγίδα της ΕΕ με σκοπό την έρευνα και την εξόρυξη υδρογονανθράκων στο Ανατολικό Αιγαίο.
ΦΙΛΚ: Άρθρο 8
Η Ελλάδα κηρύσσει στο Ανατολικό Αιγαίο και εντός των ορίων της ΑΟΖ της αρχαιολογική ζώνη και ζώνη natura 2000 οι οποίες προστατεύονται από την Ε.Ε.
ΣΚ: Άρθρο 7 “Δικαιώματα επί της Υφαλοκρηπίδας”
1. Αναγνώριση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος επί της υφαλοκρηπίδας της έναντι γειτονικών κρατών που τα αμφισβητούν μέσω διμερών συμφωνιών. Προβλέπεται προσφυγή σε διεθνή διαιτησία αν δεν είναι επιτυχής η σύναψη συμφωνιών.
2. Οικονομική εκμετάλλευση των κοιτασμάτων της υφαλοκρηπίδας με διεθνείς πλειοψηφικούς διαγωνισμούς. Τα οικονομικά αυτά οφέλη προορίζονται για την ενίσχυση της εθνικής οικονομίας και ειδικότερα την ενίσχυση των ασφαλιστικών ταμείων της χώρας.
ΕΘΝΚ: Άρθρο 7 “Μέτρα για τη νήσο Καστελόριζο”
1. Προβλέπονται έπειτα από κοινή απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Παιδείας, Μεταφορών και Δικτύων ειδικά μέτρα ανάπτυξης των νήσων Καστελόριζου και Στρογγύλης.
2. Ειδικότερα για το Καστελόριζο προβλέπεται :
Α) Ίδρυση σύγχρονου Κέντρου Υγείας στην περιοχή,
Β) Ίδρυση ή μεταφορά ήδη υπάρχοντος Πανεπιστημιακού Τμήματος ως παράρτημα του Πανεπιστημίου Αιγαίου
Γ) Κατασκευή σύγχρονων ιδρυμάτων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Δ) Παροχή επιδομάτων και κινήτρων στα πλαίσια της Αποκέντρωσης για τη την εγκατάσταση ελλήνων πολιτών στη νήσο
Ε) Αναβάθμιση του αερολιμένα και του λιμένα του νησιού.
Ζ) Αύξηση δρομολογίων πλοίων και αεροπλάνων από τη νήσο προς τις νήσους της Κρήτης και της Ρόδου και την Αθήνα.
Η) Οργάνωση και αναβάθμιση στρατοπέδου Καστελόριζου και Ρόδου.
ΕΘΝΚ: Άρθρο 8 “Ειδικά Μέτρα για τις ακριτικές νήσους”
1. Τοποθέτηση ελληνικής σημαίας σε όλες τις ακριτικές νήσους
2. Καθιερώνεται ο Θεσμός Εφέδρου Υψηλής Ετοιμότητας Στρατού (Ε.ΕΦ.Υ.Ε.Σ.) στις ακριτικές νήσους.
Α) Οι οπλίτες ικανότητας Ι1 και Ι2, ανεξαρτήτως ειδικότητας ή κλάδου, δηλώνουν κατά τον τελευταίο μήνα της θητείας τους εάν επιθυμούν να ενταχθούν στο θεσμό
Β) Οι Ε.ΕΦ.Υ.Ε.Σ. από το 25ο έως το 50ο έτος της ηλικίας τους πραγματοποιούν ανά τριετία μετεκπαίδευση διάρκειας τριών ημερών.
Γ) Το Γ.Ε.Σ. διατηρεί πλήρες ηλεκτρονικό αρχείο για τους Ε.ΕΦ.Υ.Ε.Σ. με συνεχή επικαιροποίηση στοιχείων επικοινωνίας και αυτεπάγγελτη αναζήτηση του ποινικού τους μητρώου, ώστε να αποβάλλονται από το θεσμό σε περίπτωση διάπραξης κάποιου ποινικού αδικήματος.
Δ) Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας θέτει υπό την εποπτεία του όλα τα σώματα εφέδρων που συγκροτήθηκαν με ιδιωτική πρωτοβουλία, με σκοπό να εντάξει τα μέλη τους στο θεσμό.