”Προτεραιότητά μας η απομάκρυνση των φοιτητικών παρατάξεων από την διοίκηση και λειτουργία των πανεπιστημίων”
Μόλις λίγα εικοσιτετράωρα πριν από την έναρξη του 2ου ΜΒΕ επικοινωνήσαμε με τον Υπουργό Παιδείας Δημήτρη Κουρέα, ο οποίος έκανε έναν εκτενή σχολιασμό του νομοσχεδίου που κατέθεσε την προηγούμενη Παρασκευή επικεντρώνοντας σε επιμέρους σημεία του.
Μέσα από το νομοσχέδιο δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στους θεσμούς του Συλλόγου Φοιτητών και της Συνέλευσης. Μιλήστε μας για την ανεξαρτησία αυτών. Πιστεύετε πχ. ότι θα την βοηθήσει η δυνατότητα παρουσίας παραγόντων όπως η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας κατά τη διάρκεια μίας Γενικής Συνέλευσης;
Είναι ακριβής η διαπίστωση σας. Πράγματι δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην θεσμική και ποιοτική αναβάθμιση των δημοκρατικών δομών που αναφέρατε. Η Γενική Συνέλευση, που αποτελεί την συντεταγμένη έκφανση της βούλησης των φοιτητών είναι ένας πυλώνας άμεσης δημοκρατίας και όλοι μας πρέπει να προσέχουμε να μην τον τραυματίζουμε. Η κατοχύρωση της ανεξαρτησίας και του πλουραλισμού του Συλλόγου Φοιτητών είναι σημαντική προτεραιότητα. Και πιστεύω πως αυτό διασφαλίζεται από ένα πλέγμα δράσεων που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου που θα καταθέσουμε την Παρασκευή. Η απομάκρυνση των φοιτητικών παρατάξεων, ή άλλων οργανώσεων, από την διοίκηση και λειτουργία του Συλλόγου Φοιτητών αποτελούν κεντρικό εφαλτήριο για μια νέα, πιο ελπιδοφόρα, αρχή. Και η καθιέρωση ενιαίου ψηφοδελτίου το ίδιο. Όσο για την δυνατότητα παρουσίας εκπροσώπων της Παιδείας, καθηγητών του Τμήματος αλλά και άλλων επιστημονικών και κοινωνικών φορέων που σχετίζονται με κάποιο Τμήμα στις Γενικές Συνελεύσεις αποτελεί ένα επιπλέον μέσο των φοιτητών να ακουστούν οι προβληματισμοί και τα αιτήματα τους εκεί που πρέπει και να ενημερωθούν για ζητήματα που τους αφορούν από τους καθ’ ύλιν αρμόδιους. Να σημειώσουμε δε ότι αυτή η παρουσία των θεσμικών φορέων επιτρέπεται μόνο κατ’όπιν πρότασης και απαίτησης αν θέλετε των ίδιων των φοιτητών.
Πόσο απαραίτητη θεωρείτε την κομματικοποίηση των φοιτητών; Δεν πιστεύετε ότι ο κομματικός χρωματισμός ίσως επιφέρει περισσότερες διενέξεις και πόλωση στην φοιτητική κοινότητα;
Οι διενέξεις και η πόλωση που περιγράφετε είναι δυστυχώς γνωστά σε όποιον έχει φοιτήσει σε ελληνικό πανεπιστήμιο. Η πολιτικοποίηση των φοιτητών για εμένα δεν είναι μόνο καλοδεχούμενη, αλλά και επιβεβλημένη κατά την αριστοτελική αντίληψη. Το ενδιαφέρον σου για το προβλήματα της σχολής σου, η κατάθεση προτάσεων, η άρθρωση λόγου στην Γενική Συνέλευση, η συμμετοχή σε συλλογικές δράσεις βελτίωσης της εικόνας του Πανεπιστημίου σου, εκδηλώσεις πολιτικοποίησης δεν είναι άλλωστε; Δεν νοείται επομένως φοιτητής χωρίς πολιτικοποίηση. Άλλο όμως η πολιτικοποίηση και άλλο η κομματική ένταξη. Είναι αλήθεια πως το νομοσχέδιο μας για να το πούμε πιο απλά, έκανε μεγάλη αβάντα σ’ αυτήν την μορφή ”πρωτογενούς” πολιτικοποίησης, στερώντας ταυτόχρονα ζωτικό χώρο στην κομματικοποίηση. Δεν έγινε από εμπάθεια, αλλά από γνήσια διάθεση της Κυβέρνησης να γυρίσει μαζί με τις τέσσερις πολιτικές παρατάξεις σελίδα στην φοιτητική εκπροσώπηση, διατηρώντας τα θετικά και αφήνοντας πίσω αυτά που μας θλίβουν. Τέλος, να σημειώσω κάτι επιπλέον. Επειδή διάβασα την ανακοίνωση της Σοσιαλιστικής Δύναμης που χαρακτήρισε άτολμες και διαχειριστικές τις διατάξεις για τις φοιτητικές παρατάξεις, να δηλώσω προκαταβολικά πως είμαι ανοικτός σε κάθε πρόταση προς την κατεύθυνση πιο άμεσων, αδέσμευτων και δημοκρατικών λειτουργιών φοιτητικής εκπροσώπησης. Ειλικρινά σας το λέω. Αρκεί στην εξίσωση μας, η προσπάθεια υπέρβασης ενός υπαρκτού ακανθώδους ζητήματος να μην οδηγήσει και στην υπέρβαση της συνταγματικής νομιμότητας.
Πώς θα μπορέσει να συγκεραστεί κατά τη γνώμη σας η παροχή ασφαλείας στα πανεπιστήμια με την προστασία του ασύλου;
Επί δεκαετίες παρακολουθούμε την πλήρη στρέβλωση και ισοπέδωση του αυθεντικού πνεύματος του ασύλου. Το ακαδημαϊκό άσυλο αναφέρεται στην ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, στο δικαίωμα λόγου, στην επιστημονική έρευνα. Κάποτε, αποτελούσε και ανάχωμα στην κρατική αυθαιρεσία όμως σήμερα δεν υπάρχει αντίστοιχη ιστορική αναλογία. Δυστυχώς όμως κάποιοι, είτε αφελώς είτε σκοπίμως, προσπάθησαν να μετατρέψουν το άσυλο σε ασυδοσία ανομίας, παραβατικότητας και φασισμού. Ως εδώ, πρέπει να εφαρμοστούν οι νόμοι αλλά και να διασωθεί η πανεπιστημιακή ελευθερία από τα χέρια των υπονομευτών της. Με τον θεσμό των Πανεπιστημιακών Φυλάκων αυτό επιτυγχάνεται. Η τήρηση της νομιμότητας, η διαφύλαξη της δημόσιας περιουσίας, η πάταξη αξιόποινων πράξεων, η για πρώτη φορά πρόνοια με το άρθρο 12 να μην φιμώνεται η φωνή σας επειδή, απλώς και μόνο δεν είναι συγχρονισμένη με κάποιου άλλου, είναι αυτονόητες επιταγές σ’ ένα Κράτος Δικαίου. Και όλα αυτά βεβαίως σε συνδυασμό με όλες τις αναγκαίες θεσμικές εγγυήσεις, με τον αυξημένο ρόλο των δικαστικών και εισαγγελικών αρχών, πως δεν θα οδηγηθούμε σε φαινόμενα κατάχρησης και παρερμηνειών από όλες τις πλευρές.
Συνοψίζοντας με λίγα λόγια ποιες είναι οι κυριότερες θετικές αλλαγές που θα θέλατε να δείτε στην παιδεία μέσα από το νομοσχέδιο;
Όλα αυτά που σας κατέθεσα προηγουμένως στην συζήτηση μας αποτελούν και το κεντρικό στίγμα των προτεραιοτήτων και των επιδιώξεων της Κυβέρνησης σχετικά με το νομοσχέδιο για την Παιδεία. Ευρύτερα όμως θα ήθελα να τονίσω, πως επειδή η Παιδεία όπως έγραψα και κάπου αλλού είναι το Α και το Ω για την πρόοδο μιας κοινωνίας, αποβλέπω στην καλόπιστη συνεργασία με όλους τους βουλευτές της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων. Ελπίζω μέσα από το νομοσχέδιο για την Παιδεία, πέρα από τα απτά αποτελέσματα να σταλεί και ένα μήνυμα δημοκρατίας και συνεννόησης.