Στο άρθρο 2 κόπηκαν στα… δύο!
Την πρώτη ημέρα των συνεδριάσεων της Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων στο πλαίσιο της Ζ’ Συνόδου του Μοντέλου της Βουλής των Ελλήνων τροποποιήθηκαν και συζητήθηκαν διεξοδικά τα άρθρα 1 και 2. Στις συνεδριάσεις, που πραγματοποιήθηκαν, τα βασικά θέματα, τα οποία κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν οι «εκλεγμένοι του λαού», αφορούσαν ως επί το πλείστον το σκοπό του νομοσχεδίου και την ελληνόγλωσση εκπαίδευση της ομογένειας.
Όσον αφορά το άρθρο 1, επικράτησε απόλυτη συμφωνία, γεγονός το οποίο αναντίρρητα φάνηκε ενθαρρυντικό για τη συνέχεια του διαλόγου. Οι κοινοβουλευτικές ομάδες ψήφισαν ομοφώνως υπέρ της υπουργικής θέσης και η διαδικασία έληξε χωρίς εντάσεις, προσφέροντας μια αισιόδοξη νότα στην αρχή των συζητήσεων.
Γρήγορα, όμως, αυτή η γλυκιά γεύση της ομοφωνίας, που όλοι οι παρευρισκόμενοι αποκόμισαν επισκιάστηκε από τις νέες εξελίξεις. Συγκεκριμένα, κατά τη διαδικασία ανάγνωσης των τροποποιήσεων της Ενωμένης Αριστεράς και της Σοσιαλιστικής Δύναμης, το ήρεμο σκηνικό ανατράπηκε με τη Φιλελεύθερη Κίνηση και το Εθνικό Κίνημα να κρίνουν αυστηρά τη στάση τους και τελικά να καταψηφίζουν τις προτάσεις. Το Προεδρείο προέβη σε κατά συρροή παρατηρήσεις σε βάρος της άτακτης διαβούλευσης κατά τη διάρκεια της ανεπίσημης συζήτησης με αυστηρό τόνο και ανακάλεσε τους βουλευτές στη τάξη, προειδοποιώντας πως τέτοιες ανεπίτρεπτες διαδικασίες δεν θα γίνουν ξανά αποδεχτές. Οι βουλευτές διχάστηκαν στο ζήτημα αυτό. Κάποιοι «έκλισαν τας κεφαλάς των», ενώ άλλοι αντέδρασαν έντονα στρεφόμενοι με μομφές κατά του ίδιου του προεδρείου.
Οι τροποποιήσεις των παρατάξεων αφορούσαν τον τρόπο, το σκοπό και την ποιότητα διεξαγωγής της ελληνικής εκπαίδευσης στο εξωτερικό. Ήταν ηλίου φαεινότερον πως στις προτάσεις θα γινόταν σαφής η ιδεολογική εναντίωση των παρατάξεων στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Αντίθετα, από τη ΦιΚι και το Εθνικό θεωρήθηκε άκρως απαράδεκτο και αδιανόητο να λειτουργήσουν οι τροποποιήσεις αυτές χωρίς το ιδιωτικό κεφάλαιο. Με λίγα λόγια, μετά από δύο ισόβαθμες ψηφοφορίες και μια εξίσου αποτυχημένη ονομαστική ψηφοφορία, οι παρατάξεις επανήλθαν στην ανταγωνιστική πραγματικότητα, που αντικατοπτρίζει τις ιδεολογικές τους διαφορές και συγκρούσεις.
Για να γίνει πιο σαφές το παραπάνω, αξίζει να σημειωθεί ότι στις τροποποιήσεις, που κατατέθηκαν, φάνηκε ότι οι παρατάξεις ζητούν τη χρησιμοποίηση των νέων τεχνολογιών με σκοπό την πολιτιστική αλληλεπίδραση του κέντρου με την ομογένεια. Επιπλέον, συστάθηκαν τροποποιήσεις, που αφορούσαν το ποιόν και τον τρόπο διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας στο εξωτερικό, σε κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης και σε κάθε εκπαιδευτικό ίδρυμα. Όλα αυτά έχουν στόχο τη δημιουργία ενός μωσαϊκού ελληνικής ταυτότητας και εκπαίδευσης, απαραίτητο για τη διατήρηση των δεσμών του απόδημου ελληνισμού με το κέντρο.
Σχετικά δε με τις τροποποιήσεις και τη διαδικασία της ανεπίσημης διαβούλευσης ο βουλευτής του Εθνικού Κινήματος Ταλιάνης Νικόλαος- Χρήστος, δήλωσε: «Στο άρθρο 2, στην παράγραφο 1, στο εδάφιο Α, το οποίο σε γενικές γραμμές, ενώ κινείται σε σωστή βάση, χρειάζεται τις έξεις τροποποιήσεις :
Η διδασκαλία, η καλλιέργεια και η παρακολούθηση της ελληνικής γλώσσας επιτυγχάνεται με την αναδιαμόρφωση του προγράμματος σπουδών στα μαθήματα της Ιστορίας και της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας. Επιπλέον, έδωσε έμφαση στην κατάθεση τροποποίησης για τη δημιουργία ηλεκτρονικού συστήματος διεκπεραίωσης εκπαιδευτικών αναγκών, που θα υπάγεται στο Υπουργείο Παιδείας. Ακόμα, σημαντική τομή στην παιδεία αποτελεί η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, το οποίο συζητείται με τη Φιλελεύθερη Κίνηση. Το εγχείρημα αυτό αποτελεί μια σημαντική τομή για την αναβάθμιση της παιδείας».
Η αυριανή ημέρα αναμένετε δύσκολη και συνάμα εξαιρετικά κρίσιμη για την Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, καθώς θα συζητηθούν τα υπόλοιπα άρθρα, τα οποία λόγω ένδειας χρόνου ήταν πρακτικά αδύνατο να εξεταστούν σήμερα, και θα ληφθούν σημαντικές αποφάσεις.
Μαριάννα Τζανέτου και Θεοδώρα Βουνίδη