Υπουργός Eμπορίου: “Φτιάχνουμε ένα σταθερό φορολογικό σύστημα με εύνοια στις νεοφυείς επιχειρήσεις”
Ο Κωνσταντίνος Λίκας, Υπουργός της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου στο Μοντέλο Βουλής των Ελλήνων του 2019, απάντησε σε ερωτήσεις σχετικές με το Νομοσχέδιο της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου.
Συνέντευξη στις Έλενα Καλογερίδου και Αναΐς Μπόλη
– Ποιοι είναι οι βραχυπρόθεσμοι και ποιοι μακροπρόθεσμοι στόχοι του Νομοσχεδίου που έχετε προτείνει;
«Το νομοσχέδιο έχει συνταχθεί με την φιλοσοφία της δημιουργίας ενός φορολογικού κώδικα και της γενικότερης λήψης οικονομικών μέτρων, που θα παρουσιάζουν, τόσο βραχυπρόθεσμες, όσο και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις. Συγκεκριμένα, βραχυπρόθεσμα, ως στόχος ορίζεται η ενίσχυση της νεοφυούς επιχειρηματικότητας. Μακροπρόθεσμα, το νομοσχέδιο επιδιώκει την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Βέβαια η επίτευξη αυτού του στόχου, απαιτεί οι επόμενες κυβερνήσεις, να μην πραγματοποιήσουν μεγάλες αλλαγές στο φορολογικό κώδικα, διότι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας είναι η σταθερότητα του πολιτικού συστήματος. Επομένως, φτιάχνουμε ένα φορολογικό σύστημα το οποίο είναι σταθερό, ενώ εμφανίζει και μεγάλη εύνοια ως προς τις νεοφυείς επιχειρήσεις. Κατά τη δημιουργία, συνεπώς, του Νομοσχεδίου, λάβαμε υπόψιν μας και το βραχυπρόθεσμο, αλλά και το μακροπρόθεσμο ορίζοντα.»
-Θεωρείτε πως το Νομοσχέδιο, που προτείνετε, παρουσιάζει μειονεκτήματα; Και αν ναι, πώς θα τα αντιμετωπίσετε;
«Ένα σύνηθες μειονέκτημα το οποίο παρουσιάζεται στα Νομοσχέδια που αφορούν τα οικονομικά, είναι ότι δεν μπορούμε να λύσουμε τα οικονομικά προβλήματα της χώρας με ένα νόμο και με ένα άρθρο. Ιδιαίτερα στη δική μας περίπτωση, με ένα Νόμο και δεκαπέντε άρθρα. Αυτό σημαίνει, ότι δημιουργήσαμε ένα Νομοσχέδιο που ασχολείται με τα πιο σημαντικά και φλέγοντα ζητήματα της ελληνικής οικονομίας. Κατά τη γνώμη μας, αυτά αφορούν την φορολογία, καθώς και τον περιορισμό του γραφειοκρατικού βάρους, το οποίο επιβάλλεται στις επιχειρήσεις, αλλά και στα νομικά και φυσικά πρόσωπα. Καταρχάς, δεν μπορούμε να νομοθετήσουμε για κάθε ζήτημα που υπάρχει. Για το λόγο αυτό, έχουμε την απαίτηση από τους βουλευτές να σκεφτούν και να προτείνουν, αλλά και να επιχειρηματολογήσουν υπέρ των προτάσεων και λύσεων, που εμείς οι ίδιοι δεν ήμασταν σε θέση να σκεφτούμε.»
-Θεωρείτε ότι θα υπάρξουν διχογνωμίες για το Σχέδιο Νόμου, που επρόκειτο να προταθεί; Εάν ναι, ποια η στάση, που θα τηρήσετε, σε τυχόν διαπληκτισμούς;
«Το Νομοσχέδιο δεν είναι δυνατόν να έχει 100 τοις 100 απήχηση σε όλους τους βουλευτές. Ως κυβέρνηση εμείς γνωρίζουμε ότι ορισμένες από τις ρυθμίσεις, που εμείς προτείνουμε -όπως είναι η ολική φοροαπαλλαγή στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, επιχειρήσεις δικτύων μεταφοράς, αλλά και υψηλής τεχνολογίας- σίγουρα θα βρουν κάποιους αντίσταση. Μάλιστα, όπως έχω παρατηρήσει από το debate των προέδρων, μία τέτοια αντίσταση σίγουρα θα υπάρξει. Αυτό, το οποίο εμείς έχουμε την δυνατότητα να κάνουμε, είναι να επιχειρηματολογήσουμε υπέρ αυτών των προτάσεων. Βέβαια, γνωρίζουμε ότι θα υπάρξουν διαφωνίες, αλλά εμείς είμαστε σε θέση να υπερασπιστούμε το Νομοσχέδιο μας. Παράλληλα, είμαστε ανεκτικοί σε άλλες αντιλήψεις, εάν και εφόσον αυτές είναι τεκμηριωμένες και παρουσιαστούν με τρόπο σωστό και πολιτισμένο. Όντας οικονομολόγος απαιτώ οι βουλευτές να επιχειρηματολογήσουν με τεκμηριωμένο επιστημονικό λόγο, βασισμένο σε στατιστικά στοιχεία. Αερολογίες και βερμπαλισμοί δεν θα γίνουν ανεκτοί, διότι, δεν έχουμε τα χρονικά περιθώρια για λεκτικές επιθέσεις εναντίον της κυβέρνησης μας και λόγια του αέρα. Αυτό, που εμείς επιθυμούμε, έστω κι αν υπάρξει σφοδρή αντίσταση, είναι επιχειρήματα τεκμηριωμένα, προκειμένου να αντιληφθούμε τυχόν λάθη, που έχουμε κάνει. Μην ξεχνάμε άλλωστε, ότι είμαστε άνθρωποι και δεν είναι δυνατόν να μην έχουμε κάποιο λάθος. Πώς θα το μάθουμε συνεπώς και πώς θα καταφέρουμε να διορθώσουμε το λάθος μας όταν το επιχείρημα δεν είναι σωστά τεκμηριωμένο;»