Θάνος Καραμπουρνιώτης: “Οι στόχοι μου Είναι Συλλογικοί και Όχι Προσωπικοί”
Κώστας Παντελάτος
Δημοσιογράφος, Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων
Στα πλαίσια του Μοντέλου Βουλής των Ελλήνων 2016 και λίγες ώρες πριν την επίσημη έναρξη του συνεδρίου ,ο αρχηγός της Ενωμένης Αριστεράς κ. Θάνος Καραμπουρνιώτης μας παραχώρησε συνέντευξη. Ο κ. Καραμπουρνιώτης μας μίλησε για τους στόχους της Ενωμένης Αριστεράς και για τα νομοσχέδια, προβάλλοντας την ομαδικότητα του και χωρίς να ενστερνίζεται τον ηγετικό ρόλο ενός αρχηγού.
Ποιος είναι ο στόχος της Ενωμένης Αριστεράς για φέτος;
Θάνος Καραμπουρνιώτης: Αφενός ο στόχος της Ενωμένης Αριστεράς είναι: να μπορέσει να σταθεί αξιοπρεπώς σε κάθε επιτροπή στο Μοντέλο Βουλής των Ελλήνων, ειδικότερα φέτος που κατά τη δική μου γνώμη έχει γίνει περισσότερη δουλειά από όλους τους βουλευτές της Ε.Ν.Α.Ρ. Αφετέρου για εμένα ένα στοίχημα είναι το να καταφέρουμε να πετύχουμε τους καλύτερους όρους Δημοκρατίας που μπορούμε σε εσωκομματικό επίπεδο. Δηλαδή να πάμε όλοι, Βουλευτές και Τομεάρχες και να καταφέρουμε να βρούμε το μοτίβο που μας εκφράζει όλους, το μοτίβο της σύνθεσης.
Εσείς, σε προσωπικό επίπεδο, τι στόχους έχετε για το φετινό Μ.Β.Ε;
Θάνος Καραμπουρνιώτης: Δεν νομίζω πως έχω βάλει κάποιο στόχο. Προσωπικό τουλάχιστον. Γιατί δεν θεωρώ ότι το γεγονός του να είμαι αρχηγός, με κάνει κάτι το διαφορετικό σε σύγκριση με τους Βουλευτές της Ενωμένης Αριστεράς. Οπότε, το να θέσω ένα στόχο προσωπικό και όχι συλλογικό, δεν έχει περάσει από το μυαλό μου.
Ποια είναι η άποψη σας για τα νομοσχέδια;
Θάνος Καραμπουρνιώτης: Θα αναφέρω στο καθένα ξεχωριστά στο βαθμό που μου επιτρέπεται. Όσον αφορά των οικονομικών, θεωρούμε ότι ίσως είναι το χειρότερο νομοσχέδιο που έχουμε δει ποτέ σε Μ.Β.Ε. Το νομοσχέδιο των κοινωνικών είναι και αυτό ένα πάρα πολύ κακό νομοσχέδιο, το οποίο θέλει πολλές τροποποιήσεις, αλλά νομίζω ότι μπορούμε σε ένα βαθμό να δουλέψουμε πάνω σε αυτό. Το νομοσχέδιο των μορφωτικών είναι αρκετά ικανοποιητικό νομοσχέδιο, ίσως χρειάζεται κάποιες τροποποιήσεις, αλλά μας εκφράζει σε έναν αρκετά ικανοποιητικό βαθμό. Τέλος, το νομοσχέδιο της Δημόσιας Τάξης είναι σε μία πάρα πολύ καλή κατεύθυνση και κατά βάση το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι προσθήκες και όχι τροπολογίες. Δεν θέλουμε να αλλάξει η φύση του νομοσχεδίου, αλλά να προσθέσουμε κάποια δικά μας ζητήματα.
Ποιες είναι οι θέσεις της ΕΝ.ΑΡ στο θέμα εκκλησίας-κράτους;
Θάνος Καραμπουρνιώτης: Η θέση της ΕΝ.ΑΡ είναι ο εξ’ ολοκλήρου διαχωρισμός εκκλησίας-κράτους. Θα μελετήσουμε το ζήτημα, το κατά πόσο πρέπει να παραμείνει η εκκλησία νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου ή πρέπει να την αλλάξουμε σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, με ότι παρεχόμενα έχει αυτή η αλλαγή. Έχουμε και κάποια άλλα ζητήματα, όσον αφορά τις εικόνες σε δημόσιους χώρους και θα το θέσουμε αυτό στο συνέδριο. Θα θέσουμε επίσης το ζήτημα του όρκου, θρησκευτικού-πολιτικού. Όπως θα θέσουμε και το ζήτημα του γάμου. Έχουμε και κάποιες ακόμη προσθήκες, τις οποίες δεν μπορώ να αναφέρω, γιατί χρειάζονται λίγη επεξεργασία παραπάνω.»
Αναφερθήκατε και στο debate των πολιτικών αρχηγών στο ζήτημα του όρκου. Δεν πιστεύεται ότι με την κατάργηση του θρησκευτικού όρκου, μεταπηδάμε στο ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα;
Θάνος Καραμπουρνιώτης: Αυτό που επιδιώκουμε είναι ένα κοσμικό κράτος. Δηλαδή, θεωρούμε ότι κατά βάση, ο θρησκευτικός όρκος ως απόγειο της εκκλησίας, είναι ένα τροχοπέδη της κοινωνίας όσον αφορά την κοινωνική εξέλιξη. Ως Ενωμένη Αριστερά το στηρίζουμε πάρα πολύ αυτό, ότι δηλαδή ο διαχωρισμός είναι αναγκαίος να επιτευχθεί, έτσι ώστε να μπορέσει να υπάρξει ένα πιο προοδευτικό σύστημα από το σημερινό. Νομίζουμε λοιπόν ότι είναι τροχοπέδη η ύπαρξη του θρησκευτικού όρκου.
Στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων, στα άρθρα 1,2,3 καταργούνται σχεδόν όλα, από όσα ισχύουν σήμερα. Καταργείτε η υποχρεωτική προσευχή και ο αγιασμός, το μάθημα των θρησκευτικών και οι υποχρεωτικές παρελάσεις στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σας βρίσκουν σύμφωνο τα άρθρα αυτά;
Θάνος Καραμπουρνιώτης: Απολύτως! Η κατάργηση της προσευχής και του αγιασμού έρχεται και σε αυτό που έχουμε πει όσον αφορά το διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, οπότε μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους. Όσον αφορά τις παρελάσεις. Γενικά θεωρώ, προσωπικά, ότι οι παρελάσεις είναι ένα κατάλοιπο άλλου καθεστώτος, το οποίο δεν είμαστε πρόθυμοι να το συνεχίσουμε, με τη μορφή τουλάχιστον που παράγεται σήμερα. Επιπλέον, οι παρελάσεις έχουν και μία άλλη μορφή. Τη μορφή της αριστείας, με την οποία πάλι είμαστε κατά. Αυτή είναι η λογική μας πάνω στις παρελάσεις. Τέλος, το μάθημα των θρησκευτικών, εμείς θέλουμε ο καθένας να λειτουργήσει με όρους αυτοδιάθεσης. Δηλαδή, δεν μας ενδιαφέρει αυτή τη στιγμή να μάθει κάποιος, αν είναι καλός χριστιανός. Μας ενδιαφέρει όμως να έχει πλήρη γνώση των θρησκειών, οι οποίοι υπάρχουν και λειτουργούν. Δεν θεωρούμε ότι η θρησκεία του χριστιανισμού είναι ανώτερη ή επειδή η πλειοψηφία ενστερνίζονται το χριστιανισμό θα έπρεπε να δίνουμε περισσότερη βαρύτητα σε αυτών.