Υπουργός Εσωτερικών: “Ο κρατικός μηχανισμός πρέπει να είναι έτοιμος συνεχώς και όχι μόνο κάθε τετραετία”
Το εκλογικό δικαίωμα των Ελλήνων του εξωτερικού προνοεί μια άλλη Ελλάδα, «την Ελλάδα που αγαπάει, νοιάζεται και σκοπεύει να επιστρέψει στην πατρίδα, που επηρεάζεται οικονομικά και πληρώνει τους φόρους της εδώ».
Συνέντευξη στους Γιώτα Κορώνα, Πάνο Ιορδανίδη και Αλεξάνδρα Παύλου
Λίγο πριν την επίσημη έναρξη του Μοντέλου Βουλής των Ελλήνων (ΜΒΕ), ο Υπουργός Εσωτεικών, κ. Σούλης, παραχώρησε αποκλειστικές δηλώσεις στο Info/Cracy σχετικά με το Σχέδιο Νόμου της Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης.
-Πώς η διασφάλιση της ψήφου των απόδημων Ελλήνων θα συνεισφέρει αποτελεσματικά στην ενίσχυση του εκλογικού μας συστήματος και γιατί αυτό δεν υλοποιούταν όλα αυτά τα χρόνια;
“Τα 26 από τα 28 κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρέχουν τη δυνατότητα άσκησης του δικαιώματος ψήφου στους πολίτες του εξωτερικού. Στην Ελλάδα, παρόλο που το Σύνταγμα εξασφαλίζει το δικαίωμα ψήφου σε όλους τους Έλληνες άνω των 17 ετών, με καθαρό ποινικό μητρώο, που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους και αναφέρει (άρθρο 108) ότι «το κράτος μεριμνά για τη ζωή του απόδημου Ελληνισμού και τη διατήρηση των δεσμών του με τη μητέρα πατρίδα», οι απόδημοι δεν μπορούσαν μέχρι τώρα να εξασκήσουν το εκλογικό δικαίωμα, διότι απουσιάζει το απαιτούμενο νομοθετικό πλαίσιο. Η παρούσα κυβέρνηση προχωρά σε αυτή την σπουδαία τομή και παρέχει για πρώτη φορά το εκλογικό δικαίωμα στους Έλληνες του εξωτερικού, δημιουργώντας το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο. Η ευρύτατη συναίνεση, που το Σύνταγμα απαιτεί, αλλά και η έλλειψη πολιτικής βούλησης των προηγούμενων κυβερνήσεων στάθηκαν εμπόδιο όλα αυτά τα χρόνια. Εμπόδιο που πρέπει να ξεπεράσουμε. Για εμάς, ιδιαίτερα μετά την οικονομική κρίση, που οδήγησε εκατοντάδες χιλιάδες νέους στο εξωτερικό, εκτός των συνόρων δε ζει ένα «ανέλεγκτο εκλογικό σώμα», αλλά μια «άλλη Ελλάδα», που αγαπάει, νοιάζεται και σκοπεύει να επιστρέψει στην πατρίδα, που επηρεάζεται οικονομικά και πληρώνει τους φόρους της εδώ. Όλες οι παρατάξεις οφείλουν να αναλογιστούν όλα τα παραπάνω και να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων. Όλοι μαζί ας εξασφαλίσουμε τις απαιτούμενες διευρυμένες πλειοψηφίες και ας οδηγήσουμε σε μια νέα σελίδα το ελληνικό εκλογικό σύστημα.”
-Αναφορικά με τις εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης, πώς συνάδει η απλή αναλογική με την λίστα; Γιατί να μην επιλέγουν οι πολίτες με σταυρό τους αντιπροσώπους τους σε ένα αναλογικό σύστημα;
“Η εκλογές με λίστα στην τοπική αυτοδιοίκηση αφορούν το «εκτελεστικό» πολιτικό προσωπικό, δηλαδή τους δημάρχους-αντιδημάρχους και περιφερειάρχες-αντιπεριφερειάρχες. Οι δεσμευμένοι συνδυασμοί ενισχύουν τη δημοκρατική και αξιοκρατική οργάνωση των συνδυασμών στην τοπική αυτοδιοίκηση, ενώ με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται σε μεγάλο βαθμό η «κυβερνησιμότητα» της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης, χωρίς υπέρμετρη σχετικοποίηση της ισοδυναμίας της ψήφου –δεδομένου ότι οι εκλεγόμενοι με λίστα αποτελούν ένα λελογισμένο bonus για την διαμόρφωση πλειοψηφίας.
Με τον προτεινόμενο τρόπο εκλογής το (Περιφερειακό/Δημοτικό) Συμβούλιο μετατρέπεται σε ένα «σύνθετο βουλευόμενο όργανο», το οποίο ασκεί, ως σύνολο, μόνο προγραμματικές, αποφασιστικές και κανονιστικές αρμοδιότητες, ενώ κατά τα άλλα οι μεν εκλεγόμενοι με λίστα θα ασκούν –πλην των εν δυνάμει αναπληρωματικών– εκτελεστικές αρμοδιότητες, ενώ οι δε εκλεγόμενοι με σταυρό θα ασκούν ελεγκτικές αρμοδιότητες”.
-Η εγκυροποίηση των λευκών ψηφοδελτίων θεωρείται από μια μεγάλη μερίδα συνταγματολόγων αντισυνταγματική. Η εγκυροποίηση τους λοιπόν, θα εκφράζει την επιλογή της πολιτικής διαμαρτυρίας ή θα «πηγαίνουν στο πρώτο κόμμα;
“Αν μου ζητούσατε να χαρακτηρίσω κάποια άρθρα του Νομοσχεδίου ως εμβληματικά,το άρθρο 6 για την προσμέτρηση των λευκών ψηφοδελτίων θα ήταν αναμφισβήτητα ένα από αυτά. Τα λευκά ψηφοδέλτια συγχέονταν μέχρι σήμερα με τα άκυρα, πρακτική απαράδεκτη και αντισυνταγματική κατά την μεγάλη πλειοψηφία των συνταγματολόγων. Η άκυρη ψήφος δείχνει έλλειψη σεβασμού προς την εκλογική διαδικασία, έλλειψη συναίσθησης για το τι σημαίνει άσκηση του εκλογικού δικαιώματος. Αντίθετα, το λευκό αποτελεί συνειδητή επιλογή, η οποία δεν στρέφεται κατά της εκλογικής διαδικασίας αλλά κατά του πολιτικού συστήματος, των επιλογών του πολιτικού προσωπικού στη χώρα. Δείχνει εκλογέα, που σέβεται την εκλογική διαδικασία και ασκεί, όπως οι υπόλοιποι, συνειδητά το δικαίωμά του. Αυτή η ψήφος δεν μπορεί να πετάγεται στον κάλαθο των αχρήστων, αλλά ούτε να χαρακτηρίζεται απερίσκεπτα ως ψήφο στο πρώτο κόμμα.»
-Σχετικά με το άρθρο 9 για τους ισολογισμούς, στον αριθμό και το συνολικό κόστος των αμειβομένων θα συμπεριλαμβάνονται και οι επιστημονικοί συνεργάτες καθώς και οι αποσπώμενοι δημόσιοι υπάλληλοι;
“Σαφώς ναι. Η απαρίθμηση στην παρένθεση της παρ. 3 του άρθρου 9 είναι ενδεικτική. Ο σκοπός της διάταξης εξυπηρετείται μόνο αν στα αμειβόμενα πρόσωπα συμπεριληφθούν και οι παραπάνω κατηγορίες”.
-Θεωρείτε πώς τα πολιτικά κόμματα, που έχουν λάβει δάνεια, τα οποία δεν έχουν αποπληρώσει ακόμη οφείλουν να ενημερώνουν τους πολίτες μέσω της επίσημης ιστοσελίδας τους;
“Τα δάνεια των πολιτικών κομμάτων και η πορεία αποπληρωμής τους εμπεριέχονται στον ισολογισμό, ο οποίος θα είναι αναρτημένος και προσβάσιμος από κάθε πολίτη. Ταυτόχρονα, η υποχρέωση δημιουργίας ενός σχεδίου αποπληρωμής συμβάλλει στην πλήρη διαφάνεια των οικονομικών των κομμάτων. Θεωρώ ότι σε μια χώρα, όπου η οικονομική κατάσταση και οι πηγές χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων ήταν για δεκαετίες στο σκοτάδι, ενώ συχνά ούτε τα ποσά της κρατικής επιχορήγησης δεν δημοσιεύονταν ευκρινώς, η παραπάνω πρόταση της κυβέρνηση είναι όχι μόνο θεμιτή αλλά και αναγκαία. Ο πολίτης, αλλά και το κράτος, πρέπει να γνωρίζει τις πηγές χρηματοδότησης των κομμάτων. Μόνο έτσι ενισχύεται εμπράκτως η διαφάνεια στην πολιτική ζωή του τόπου.”
– Για ποιον λόγο υποστηρίζετε πως το ετήσιο ποσό της συμμετοχικής χρηματοδότησης δεν πρέπει να ξεπερνά τις 100.000€; Δε θα έπρεπε να εξαρτάται από τους πολίτες και ψηφοφόρους του εν λόγω κόμματος τι ποσό επιθυμούν να κατανέμουν;
“Η πρωτοβουλία της συμμετοχικής χρηματοδότησης αποσκοπεί ακριβώς στην ενίσχυση των κομμάτων και από τους πολίτες, που το επιθυμούν. Το ανώτατο όριο των 100.000 ευρώ είναι όμως απαραίτητο, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα διαφθοράς και οικονομικής εξάρτησης των κομμάτων από «αφανείς» χρηματοδότες. Θέλουμε συμμετοχή των πολιτών, αλλά με όρους διαφάνειας, μακριά από πρακτικές του παρελθόντος.”
-Αναφορικά με το άρθρο 7 και το δικαίωμα ψήφου των Ελλήνων Εξωτερικού, θεωρείτε πώς η σύσταση της αίτησης για εγγραφή στο «Μητρώο Ελλήνων Εξωτερικού», πρέπει να γίνεται κάθε χρόνο, ακόμα και αν το εν λόγω άτομο θεωρείται μόνιμος κάτοικος εξωτερικού;
“Η εγγραφή στο Μητρώο Ελλήνων Εξωτερικού δεν εκφράζει μόνο τη θέληση των κατοίκων του εξωτερικού να συμμετέχουν στις εκλογές, αλλά εξυπηρετεί και βασικούς πρακτικούς σκοπούς. Το ελληνικό κράτος πρέπει να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τον αριθμό, αλλά και την κατανομή των εκλογέων του εξωτερικού. Ακόμη, και ο μόνιμος κάτοικος μπορεί σε μια εκλογική αναμέτρηση να μην μπορεί να προσέλθει σε συγκεκριμένο εκλογικό κέντρο για να ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα. Εξάλλου, ο κρατικός μηχανισμός πρέπει να είναι έτοιμος συνεχώς και όχι μόνο κάθε τετραετία.”
-Θεωρείτε πώς υπάρχει οικονομική διαύγεια στη σχέση μεταξύ πολιτικών κομμάτων – κράτους και ψηφοφόρων; Αν όχι, γιατί δεν μπορεί να ανασχηματιστεί ένας πιο ισχυρός κρατικός μηχανισμός, που να ελέγχει τις οικονομικές δαπάνες των πολιτικών κομμάτων;
“Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση είναι σχεδόν αυτονόητη. Σαφώς και η οικονομική διαύγεια στις σχέσεις κυρίως των πολιτικών κομμάτων με το κράτος, αλλά και τους δανειστές τους, αν και διαχρονικό ζητούμενο, δεν έχει επιτευχθεί σε ικανοποιητικό βαθμό μέχρι τώρα. Πριν την οικονομική κρίση, τα κόμματα δανείζονταν χρήματα αλόγιστα, έπαιρναν θεόρατες κρατικές επιχορηγήσεις και δεν προωθούσαν νομοθετικές κινήσεις για διαφανείς διαδικασίες. Αυτό όμως, δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί σήμερα να σχηματιστεί ένας ισχυρός κρατικός μηχανισμός με γνώμονα τον έλεγχο των οικονομικών τω κομμάτων σήμερα. Αυτός είναι, άλλωστε, και ένας από τους στόχους του Σχεδίου Νόμου και της κυβέρνησης. Το άρθρο 9 αποτελεί, κατά την προσωπική μου άποψη, κορωνίδα αυτών των διεργασιών.”